کد خبر : 4102
تاریخ انتشار : شنبه 22 تیر 1398 - 19:46

گذشته، حال و آرزوهای یک محیط‌بان خوافی در آستانه روز ملی محیط‌بان

گذشته، حال و آرزوهای یک محیط‌بان خوافی در آستانه روز ملی محیط‌بان

به گزارش خواف نیوز به نقل از جام جم مدثر تیموری، بچه خواف خراسان رضوی و محیط‌بان پارک ملی تندوره درگز، متن لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای ماموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی را که سوم تیر در مجلس تصویب شد، خوانده است. گرچه لایحه به نوعی همه‌گیر است ولی چون محیط‌بان‌ها را نیز شامل می‌شود

به گزارش خواف نیوز به نقل از جام جم مدثر تیموری، بچه خواف خراسان رضوی و محیط‌بان پارک ملی تندوره درگز، متن لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای ماموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی را که سوم تیر در مجلس تصویب شد، خوانده است. گرچه لایحه به نوعی همه‌گیر است ولی چون محیط‌بان‌ها را نیز شامل می‌شود او خوشبین است که حمایت‌های حقوقی از این مردان تقویت و دل این جماعت از امروز قرص تر شود. ولی با این همه او یک ولی می‌گذارد وسط جمله‌اش و می‌گوید حیف که بندهای مربوط به معیشت محیط‌بان‌ها از لایحه حذف شد و سختی کارشان و جیب‌کم پولشان دیده نشد.

حقوق مدثر، زیر سه میلیون تومان است، رقمی کم و آزاردهنده مخصوصا برای خانواده محیط‌بان‌ها که گرانی‌ها را باید بزنند تنگ نبودن‌های طولانی مرد خانه و دندان بگذارند روی جگر. ترس قاتقِ نان همیشگی این خانواده‌هاست، وقتی که مرگ بالای سر محیط‌بان‌ها پرمی‌زند و بیشتر وقت‌ها از لوله تفنگ شکارچیان غیرمجاز بیرون می‌پرد و زل می‌زند به چشم‌های این مردها. یک بار گزارش داده بودند که یک شکارچی دارد وارد تندوره می‌شود،‌ مدثر و همکارش خودشان را رسانده بودند به دره، شکارچی ولی آنها را زود دیده بود و تفنگ را گرفته بود سمت‌شان و تیر می‌انداخت. آن روز پرترس‌ترین روز زندگی مدثر است، روزی پر از استرس، روز چشم در چشم مرگ شدن. او اما شکارچی بی‌رحم غیرمجاز کم ندیده. همین چند روز پیش با دستور قضایی، کسی را تعقیب کرد که در زرین‌کوه قوچ و میش زده بود و لاشه‌شان را گذاشته بود توی خانه؛ مدثر که داشت تفنگ ساچمه زن پنج تیر شکارچی را برمی‌داشت او با قمه حمله کرد و دست محیط‌بان زخم برداشت. محیط‌بان‌هایی مثل او در بدن‌شان از این زخم‌ها زیاد دارند، آنها سرمی‌دهند برای حفظ طبیعت و جانورانش ولی مدثر می‌گوید چه فایده که نیروهای محیط‌بان کم‌اند و روی هر منطقه که تمرکز کنند متخلفان از منطقه‌ای دیگر نفوذ می‌کنند از بس که عرصه‌های طبیعی وسیع است و جمعیت محیط‌بان‌ها کم. او می‌گوید حیف که شکارچیان موتورسیکلت‌های قوی خارجی دارند ولی موتور و ماشین‌های محیط‌بان‌ها هم کم است و هم قدیمی و چه حیف که قدر جانفشانی نگهبانان طبیعت را نمی‌دانند و ساده از کنار رخ به رخ شدن محیط‌بان‌ها با مرگ می‌گذرند.
منبع: جام جم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.