کد خبر : 6981
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 11:25

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف: دست از سر زیستگاه های باقی مانده پلنگ ایرانی بردارید !

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف: دست از سر زیستگاه های باقی مانده پلنگ ایرانی بردارید !

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خواف گفت: متأسفانه به دلیل تعرض برخی افراد به حیات وحش، زیستگاه گونه جانوری بسیار ارزشمند پلنگ ایرانی به شدت کاهش یافته است.  سعید شفیعیان با بیان اینکه تمام تلاش خود را در احیای زیستگاه‌های پلنگ ایرانی به کار گرفته‌ایم، بیان کرد: تاکنون چندین مرتبه حضور پلنگ به همراه توله‌هایشان را در منطقه

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خواف گفت: متأسفانه به دلیل تعرض برخی افراد به حیات وحش، زیستگاه گونه جانوری بسیار ارزشمند پلنگ ایرانی به شدت کاهش یافته است.

 سعید شفیعیان با بیان اینکه تمام تلاش خود را در احیای زیستگاه‌های پلنگ ایرانی به کار گرفته‌ایم، بیان کرد: تاکنون چندین مرتبه حضور پلنگ به همراه توله‌هایشان را در منطقه داشته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید به زیستگاه‌های کوهستانی این‌گونه جانوری نزدیک شد، اظهار کرد: به دلیل تجاوز کوهنوردان و یا برخی افراد به زیستگاه پلنگ بعضاً گزارش‌هایی از حمله دریافت می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خواف با اشاره به اینکه این‌گونه در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارد، تصریح کرد: متأسفانه اغلب این انسان‌ها هستند که وارد زیستگاه پلنگ می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه افراد دائماً زیستگاه گونه‌هایی چون پلنگ را کوچک و محدود کرده و به زیستگاه‌های باقی مانده نیز تعرض می‌کنند و همین موجب افزایش مواجهه انسان با آن‌ها شده است.

شفیعیان با تأکید بر اینکه در صورت مواجهه با پلنگ، راه فرار را برای آن باز گذاشته و به هیچ وجه نباید نسبت به گیر انداختن آن تلاش کرد، افزود: اغلب گونه‌های حیات‌وحش در حالت عادی فرار را به مواجهه با انسان ترجیح می‌دهند.

وی توصیه کرد: در صورت مشاهده لاشه شکار شده توسط پلنگ که معمولاً آن را به بالای درخت و بلندی منتقل می‌کند یا مشاهده توله پلنگ، به سرعت آن محل را ترک کرده و نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست را مطلع سازید.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خواف گفت: زمانی که پلنگ در حال تغذیه از لاشه شکارش یا با توله‌های خود و یا در حال جابه جایی است به هیچ وجه نباید به آن نزدیک شد چون پلنگ در چنین شرایطی خطرناک‌تر از حالت عادی بوده و ممکن است به انسان حمله کند.

وی همچنین از دامداران خواست در صورتی که پلنگ در آغل گوسفندان گیر افتاده محل و اطراف آن را از افراد تخلیه کرده و قبل از هر اقدامی بلافاصله با کارشناسان محیط‌زیست شهرستان تماس بگیرند تا برای مستندسازی خسارت و تعیین محل فرار گونه و رهاسازی و سایر موارد تأمینی اقدام کنند.

شفیعیان با اشاره به اینکه ایجاد سر و صدا، نور شدید و هیاهو سبب تحریک و اقدام دفاعی پلنگ می‌شود، اظهار کرد: کوهنوردان و طبیعت دوستان شهرستان خواف به جد از اقامت شبانه در مناطق تحت مدیریت و حفاظت محیط‌زیست شهرستان شامل منطقه شکارممنوع سده، شکارممنوع مرزی و منطقه حفاظت‌شده سیرخون و دامداران نیز از شب‌چرا و چرای گله دام‌ها در ارتفاعات خودداری نمایند.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.