کد خبر : 6539
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آذر 1401 - 15:42

کارگردان نمایش الهه سنگ:نگاه خوبی در خواف به حضور زنان روی صحنه تئاتر وجود ندارد

کارگردان نمایش الهه سنگ:نگاه خوبی در خواف به حضور زنان روی صحنه تئاتر وجود ندارد

کارگردان نمایش الهه سنگ گفت: در شهرستان خواف به حضور زنان روی صحنه تئاتر دید خوبی وجود ندارد و تا چند سال گذشته بازیگران زن این شهرستان کمتر از انگشتان دست بودند. به گزارش خواف نیوز عبدالحکیم مشورتی که با نمایش الهه سنگ از شهرستان خواف در سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی حاضر

کارگردان نمایش الهه سنگ گفت: در شهرستان خواف به حضور زنان روی صحنه تئاتر دید خوبی وجود ندارد و تا چند سال گذشته بازیگران زن این شهرستان کمتر از انگشتان دست بودند.

به گزارش خواف نیوز عبدالحکیم مشورتی که با نمایش الهه سنگ از شهرستان خواف در سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی حاضر بود، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: چند سالی است که آثار فولکور تولید می‌کنم و برای این نمایش الهه سنگ نظرم را جلب کرد که افسانه محلی مردم خواف است و داستان آن با معادن سنگان خواف مرتبط است.

وی افزود: با توجه به مشکلات کسانی که در این معادن کار می‌کنند از قصه‌ای که سینه به سینه نقل شده استفاده کردیم. به این ترتیب هم مشکلات مردم را روایت و هم قصه‌ای بومی را احیا کردیم.

کارگردان نمایش الهه سنگ در خصوص سختی‌هایی تولید تئاتر در شهرستان‌ها بیان کرد: تولید نمایش در شهرستان‌های کوچک سختی خاص خود را دارد و مهم‌ترین و اصلی‌ترین معضل گروه‌های نمایش پیدا کردن سرمایه‌گذار و تامین هزینه‌های اولیه نمایش است. در حوزه فرهنگی و هنری سرمایه‌گذار و خیّری نداریم، چراکه این مساله جا نیفتاده است.

زیرساخت‌های هنری خواف فرسوده است

مشورتی ادامه داد: کم بودن آموزشگاه‌های هنری و رغبت پایین خانواده برای حضور فرزندانشان در این عرصه‌ها مشکل دومی است که با آن مواجه هستیم. در نتیجه ما بازیگرانی که می‌خواهیم را پیدا نمی‌کنیم. از طرفی در شهرستان خواف به حضور زنان روی صحنه تئاتر دید خوبی وجود ندارد و تا چند سال گذشته بازیگران زن این شهرستان کمتر از انگشتان دست بودند.

وی اضافه کرد: سومین مشکل ما زیرساخت‌های نامناسب و فرسوده است. تنها مجتمع فرهنگی و هنری خواف در سال ۱۳۸۶ ساخته شده و در حال حاضر فرسوده است. در شهرستان‌ها اساتید تئاتر کم هستند و در نتیجه مشاوران آثار از مشهد می‌آیند و این دیگر مشکل تئاتر شهرستان‌ها است.

این کارگردان تئاتر در خصوص بن‌مایه بومی داستان الهه سنگ تصریح کرد: خراسان مهد داستان‌ها و قصه‌های فولکوریک است. تک تک نقاط این استان، از شمال تا جنوب، پر از قصه‌هایی است که سینه به سینه و نسل به نسل انتقال پیدا کرده است. خراسان مهد دوتار و سرنا است و بازی‌ها و حرکات آیینی این استان در کشور بی‌نظیر است.

مخاطب تئاتر با داستان‌های فولکلور ارتباط بهتری برقرار می‌کند

مشورتی خاطرنشان کرد: اولویت باید پرداختن به داستان‌های فولکوریک استان خودمان باشد و در مرحله بعد به دیگر سبک‌ها بپردازیم. درست است سلیقه افراد متفاوت است اما ارتباطی که مخاطب با داستان‌های فولکلور برقرار می‌کند شاید با دیگر سبک‌ها برقرار نکند. اگر هدف ساخت اثری برای مردم است داستان‌های بومی و محلی نتیجه بهتری دارند.

وی با اشاره به داستان نمایش الهه سنگ گفت: داستان الهه سنگ داستان شهری در دل کویر است. مردم این شهر برای به دست آوردن قوت لایموت خود با سنگ می‌جنگند؛ زندگی پیچیده‌ای دارند و کوچک‌ترین اتفاقات، زندگی‌شان را تغییر می‌دهد. در روند قصه با حضور الهه سنگ این شخصیت‌های چند وجهی خود را به مخاطب نمایان می‌کنند.

در شهرهای کوچک عشق و عاشقی با فرهنگ عرفی مردم در تضاد است

کارگردان نمایش الهه سنگ ادامه داد: این داستان قصه محور و شخصیت محور است و هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارد. مساله‌ای که در این داستان بود نگاه به عشق بود. در شهرهای کوچک عشق و عاشقی با فرهنگ عرفی مردم در تضاد است و اگر چنین مسئله‌ای از سوی جوانی مطرح شود واکنش‌های منفی اطرافیانش را در پی دارد.

مشورتی با اشاره به لزوم وجود تئاتر در جامعه اظهار کرد: شورو نشاط در هر جامعه‌ای حرف اول را می‌زند و جامعه‌ای که شور و نشاط ندارد دچار رکود و رخوت می‌شود. تئاتر برگردان زندگی است. وقتی در جامعه‌ای کارهای فرهنگی و هنری مانند تئاتر که ارتباط مستقیم با مردم برقرار می‌کند وجود نداشته باشد، رخوت در جامعه نفوذ پیدا می‌کند و جامعه دچار انفعال و سستی می‌شود.

جشنواره‌ها نباید عامل سرخوردگی هنرمندان شهرستان شود

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: با هنر تئاتر می‌توان این شور و نشاط را به جامعه تزریق کرد. مسائل و مشکلات جامعه را که به سادگی نمی‌توان بیان کرد در قالب تئاتر بیان می‌شود.

وی تصریح کرد: تئاتر شهرستان‌ها هر روز رو به رکود می‌رود و نیاز به حمایت مسئولان دارد. اگر همین چند جشنواره هم نباشد با توجه به استقبال عمومی پایین از تئاتر در شهرستان‌ها هنرمند شهرستانی فرصتی برای دیده شدن ندارد.

مشورتی اضافه کرد: باید جشنواره‌ها به گونه‌ای برگزار شود که عامل یاس و سرخوردگی هنرمندان شهرستان نباشد. اگر آن‌ها حمایت شوند می‌توانند مانند شهرهای بزرگ نتایج خوبی به دست بیاورند و آثارشان دیده شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.