کد خبر : 5976
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1400 - 14:46

پایان ساماندهی قسمتی از مسیر گردشگری آسبادهای نشتیفان

پایان ساماندهی قسمتی از مسیر گردشگری آسبادهای نشتیفان

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خواف از پایان ساماندهی قسمتی از مسیر گردشگری آسبادهای نشتیفان خبر داد. محمود باعقیده اظهار کرد: محور گردشگری شمیرون در شهر نشتیفان از مهم‌ترین مسیرهای دسترسی به آثار تاریخی این شهر از جمله آسبادها، مسجد جامع، بوم‌گردی‌ها و خانه‌های تاریخی است. وی ادامه داد: براین اساس در اقدامی

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خواف از پایان ساماندهی قسمتی از مسیر گردشگری آسبادهای نشتیفان خبر داد.

محمود باعقیده اظهار کرد: محور گردشگری شمیرون در شهر نشتیفان از مهم‌ترین مسیرهای دسترسی به آثار تاریخی این شهر از جمله آسبادها، مسجد جامع، بوم‌گردی‌ها و خانه‌های تاریخی است.

وی ادامه داد: براین اساس در اقدامی مشترک با شهرداری نشتیفان ساماندهی این مسیر شامل نماسازی، برجسته کردن بناهای تاریخی موجود در مسیر، نورپردازی، مبلمان شهری و… اجرا شد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خواف گفت: آسبادها از مواریث ارزشمند فرهنگی و بیانگر خلاقیت و ابتکار پیشینیان ما هستند که از دیرباز استفاده از نیروی باد برای به کار انداختن آسبادها معمول بوده است و در کشوری مانند ایران که بیشتر موادغذایی‌اش از ترکیبات گندم بدست می‌آید، ساخت وسیله‌ای برای خرد کردن گندم دارای اهمیت فراوان بوده است.

باعقیده با بیان این‌که آسبادها چشم‌گیرترین تاسیسات سنتی در خواف و نشتیفان است، تصریح کرد: مردم منطقه با توجه به قدرت و شدت بادهای مزبور نیاز به ایجاد آسباد را حس کردند و این بادها به طور قطع، انگیزه اصلی مردم مناطق شرقی ایران برای اختراع آسبادها بوده‌اند.

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی وی عنوان کرد: در اقلیمی که آب فراوان بود، انواع آسیاب‌های آبی و در مناطقی که وزش باد غالب بود، از آسباد استفاده می‌شده است؛ البته قبل از به‌کارگیری نیروی آب و باد، نیروی دست در آس‌های دستی(دستاس) و بعد از آن آسیای ستوری(خراس)، جهت خرد کردن به کار می‌رفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.