کد خبر : 4338
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 17 مرداد 1398 - 11:51

نگهبان سلامی: زیرساخت‌های لازم برای توسعه معادن در خواف ایجاد نشده است

نگهبان سلامی: زیرساخت‌های لازم برای توسعه معادن در خواف ایجاد نشده است

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه معادن خواف توسعه یافته‌اند، گفت: زیرساخت‌های لازم برای توسعه معادن در این شهرستان ایجاد نشده است. به گزارش خواف نیوز به نقل از فارس، محمود نگهبان سلامی عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات زیرساخت‌های این شهرستان که در مجتمع سنگ آهن خواف

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه معادن خواف توسعه یافته‌اند، گفت: زیرساخت‌های لازم برای توسعه معادن در این شهرستان ایجاد نشده است.

زیرساخت‌های لازم برای توسعه معادن در خواف ایجاد نشده است

به گزارش خواف نیوز به نقل از فارس، محمود نگهبان سلامی عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات زیرساخت‌های این شهرستان که در مجتمع سنگ آهن خواف برگزار شد، گفت: در گذشته حقوق دولتی در اختیار سازمان برنامه و بودجه کشور بود که معمولا با توجه به انبوه مشکلات در آن حوزه از پرداخت حقوق و بحث‌های مختلف کشوری میزان اندک 2 تا 3 درصد پرداخت می‌شد که خیلی تحقق پیدا نمی‌کرد، اما خوشبختانه پرداخت حقوق دولتی در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته و می‌تواند در این زمینه کمک‌های زیادی انجام دهد.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آنچه که مردم را با مشکل مواجه  کرده، تردد گسترده ماشین‌های سنگین حامل سنگ‌آهن و ترانزیت است که جاده‌ها را تخریب می‌کند، همچنین، سلامت و حفظ جان مردم هم در جاده‌ها و هم در خواف بسیار حائز اهمیت است که باید بررسی علمی صورت گیرد تا چنین اتفاقات ناگواری رخ ندهد.

وی افزود: در قانون مشخص کرده‌ایم، یک درصد از فروش در معادن و کارخانه‌ها برای تخریب‌های زیست محیطی، سلامتی افراد، بهداشت و درمان و بخش‌های مختلف دیگر اختصاص یابد.

نگهبان سلامی مهم‌ترین دغدغه مردم را با توجه به ظرفیت خدادادی این منطقه استفاده نکردن از نیروهای بومی در شرکت‌های معادن بیان کرد و گفت: تمام امید مردم بخش سنگان و خواف که از این همه نعمت خدادادی گرد و غبار و شرایط سخت نصیبشان شده و هیچ منبع درآمدی ندارند، واگذاری 3 محدوده معدنی به مردم است که در زمان وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت دستور این موضوع اعلام شد، اما یک محدوده واگذار شده و 2 محدوده دیگر هنوز واگذار نشده است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: توسعه در معادن صورت گرفته، اما زیرساخت‌های لازم برای توسعه فراهم نشده که اگر انجام نشود با چالش روبه‌رو می‌شویم و قطعا تبعات اجتماعی به‌‌دنبال دارد.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل و تأمین آب صنایع از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای صنایع است، ادامه داد: باید خط ریل دوم احداث شود و در حوزه جاده دوبانده کردن محور سنگان به خواف و از تربت حیدریه به رشتخوار است که هرچه زودتر باید صورت گیرد.

نگهبان سلامی اضافه کرد: براساس بند پ ماده 43 باید همه شرکت‌ها و صنایع‌معدنی حساب‌های بانکی، مالیاتی و دفاتر آن‌ها در شهرستان و استان مستقر شوند، اینگونه نباشد که از ظرفیت خواف استفاده می‌کنند، اما حساب‌های بانکی و بحث‌های مالیاتی آن‌ها در تهران و مراکز استان‌ها مستقر باشد که در شورای عالی معادن در خراسان رضوی این موضوع مصوب شده است.

نباید کاری انجام دهیم که کشاورزی تعطیل شود

در ادامه این جلسه رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: خواف که تا دیروز شهرستانی محروم شناخته می‌شد با وجود معادن غنی سنگ‌آهن امروزه شهرستانی در حال توسعه است که به‌زودی به‌عنوان یکی از توسعه‌یافته‌ترین شهرستان‌ها در کشور شناخته می‌شود.

داریوش اسماعیلی بیان کرد: در بحت مسائل زیست‌محیطی بررسی طرح‌های اولیه شکل گرفته و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران باید برنامه جامع زیست محیطی داشته باشد، ما این نگرانی را داریم که مجموع گندله‌هایی که در اینجا وجود دارد چه وضعیتی دارند و گرد و غباری که ایجاد می‌شود چه اثراتی را دارد، همچنین نگران آب منطقه هستیم، نباید کاری انجام دهیم که کشاورزی تعطیل شود.

وی افزود: ما در نقشه راه معدن و صنایع‌معدنی در سال گذشته که با همکاری مجلس، دولت و بخش خصوصی تدوین شد، بندی را اختصاصی در مورد سنگان و آب صنایع آوردیم که جلسات پیوسته‌ای در این خصوص برگزار می‌شود.

رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: دو قدم باید برای برطرف شدن آب صنایع برداشته شود که اولین و نزدیک‌ترین آن پساب شهرستان‌های منطقه است و باید به سرعت بر روی آوردن آن کار شود، همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذار باید از ابتدا فاضلاب شهر را ایجاد کنند، با این تضمین که از پساب بهره ببرند و گام دوم استفاده از پساب آب مشهد است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.