کد خبر : 2647
تاریخ انتشار : شنبه 18 اسفند 1397 - 12:36

توصیف پزشک اتریشی از روستای نیازآباد خواف در سال ۱۹۳۳ میلادی

توصیف پزشک اتریشی از روستای نیازآباد خواف  در سال ۱۹۳۳ میلادی

  توصیف پزشک اتریشی، آلفونس گابریل، از روستای نیازآباد خواف سال ۱۹۳۳ میلادی (۱۳۱۲ هجری شمسی) روزبعد،قبل از طلوع خورشید ،راه را به سوی نیازآباد در پیش گرفتیم. همگی برای رسیدن به منطقه آرام کوهستان و ترک راه ناامن و منطقه توفانی مرز ایران-افغانستان اشتیاق زیادی داشتیم.باد شدید به شدت می وزید.استراحت کوتاهی را که

 

توصیف پزشک اتریشی، آلفونس گابریل، از روستای نیازآباد خواف سال ۱۹۳۳ میلادی (۱۳۱۲ هجری شمسی)

روزبعد،قبل از طلوع خورشید ،راه را به سوی نیازآباد در پیش گرفتیم.

همگی برای رسیدن به منطقه آرام کوهستان و ترک راه ناامن و منطقه توفانی مرز ایران-افغانستان اشتیاق زیادی داشتیم.باد شدید به شدت می وزید.استراحت کوتاهی را که برای ساعات اولیه صبح در نظر داشتیم منتفی کردیم.همه چیز در ابری از خاک و غبار فرورفته بود و فقط سایه مبهمی از کوه ها در فاصله دور احساس میشد.اثر باد در بیابان کاملا قابل تشخیص بود،بوته همگی به سمت شرق خم شده بودند.در قسمت های ریگزار تک سنگ هایی از زیر ریگ ها بیرون زده بود.راه همواره سرازیر تر میشد و زمین با گیاهان شورزی مثل دانه شور اشنیان و شکر شور پوشیده شده بود.

نیازآباد در ارتفاع ۷۵۸ متری نزدیک یک رشته تپه از شیست های رسی قرار داشت.یک ردیف آسیاب بادی در جبهه شمال غربی آبادی به چشم میخورد.در درون یک قلعه مستحکم تعداد زیادی خانه ساخته شده بود. بر اساس یک سنت قدیمی وردد هربیگانه ای به درون این قلعه ها ممنوع است.نیازآباد حدود ۴۰۰ نفر جمعیت داشت که همگی برعکس ساکنان دهکده های همجوار شیعه بودند.در حول و حوش نیازآباد بر بالای هربلندی قلعه ها و برج های دیده بانی مخروبه ای قرار داشت.

در فاصله چند کیلومتری جنوب نیازآبادچشمه ترش آب قرار گرفته بود که آب آن ب ای معالجه برخی از بیماری ها مفید بود بود.روز بیست و سوم اوت درست زمانی که صدای اذان از داخل قلعه بلند شد راه را از میان اراضی شن زار بیابان به سوی جنوب شرقی در پیش گرفتیم.

 

منبع : فصل ۱۸ کتاب عبور از صحاری ایران نوشته آلفونس گابریل صفحات ۲۲۳ و ۲۲۴

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.