کد خبر : 679
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 شهریور 1397 - 17:33

مدیرکل راه آهن شرق: افتتاح راه آهن خواف – هرات با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان

مدیرکل راه آهن شرق: افتتاح راه آهن خواف – هرات با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان

به گزارش خواف نیوز به نقل از ایرنا مدیرکل راه آهن شرق گفت: با توجه به پیشرفت 95 درصدی پروژه راه آهن خواف – هرات، این پروژه امسال با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان به بهره برداری می رسد. حسن ماسوری روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران طبس و تربت حیدریه افزود: این پروژه

به گزارش خواف نیوز به نقل از ایرنا مدیرکل راه آهن شرق گفت: با توجه به پیشرفت 95 درصدی پروژه راه آهن خواف – هرات، این پروژه امسال با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان به بهره برداری می رسد.

حسن ماسوری روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران طبس و تربت حیدریه افزود: این پروژه 105 کیلومتر طول دارد که برای هر کیلومتر آن 40 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی همچنین از احداث خط دوم راه آهن بافق – مشهد در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: عملیات اجرایی این خط با مشارکت فاینانس روسیه یا اوراق مشارکت مردمی و اعتبار بیش از 40 هزار میلیارد ریال به زودی آغاز می شود.
وی گفت: سرمایه گذاری ریلی مولد در منطقه شرق کشور از مسیر بافق به مشهد، به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم کشور است و هر مبلغی که برای آن هزینه شود، منجر به کسب درآمد و دارای توجیه اقتصادی می باشد.
ماسوری با بیان اینکه فقط 30 درصد از مجموعه خطوط ریلی کشور بهره وری مناسب دارند افزود: 70 درصد شبکه ریلی کشور فاقد توجیه اقتصادی هستند و این بدان خاطر است که در گذشته بر اساس برنامه محوری و توجیه اقتصادی عمل نکرده ایم.
وی اظهار داشت: مدل توسعه اقتصادی باید از سلیقه محوری خارج شده و نگاه های جزیره ای و سیاسی در اجرای پروژه ها حذف شود و پروژه ها براساس برنامه اصولی، خارج از نگاه سیاسی و با درنظر گرفتن درآمد اقتصادی اولویت بندی شده و اجرا شوند.
وی گفت: با اینکه اغلب پروژه های راه آهن با کمبود منابع مواجه است، اما در راه آهن شرق کشور توانسته ایم علاوه بر توسعه زیرساخت در سنگان و سایت های احیا و توسعه ملی و توسعه فولاد و کمربندی سالار شادمهر، مراکز تعمیرات لوکوموتیو و واگن را در مناطق این حوزه مد نظر قرار داده و امکان ایجاد آنها را فراهم کنیم.
مدیرکل راه آهن شرق افزود: با توجه به اینکه ایجاد مرکز تعمیرات لوکوموتیو و واگن در طبس، تربت حیدریه و خواف پیشنهاد شده است، در هر سه نقطه از راه آهن شرق به دنبال ایجاد این مراکز هستیم.
وی اظهار داشت: راه آهن شرق می تواند پس از بررسی های لازم و ارایه توجیه اقتصادی، پایانه بار و ترخیص را با پیگیری های فراوان در طبس ایجاد کند.
وی در باره ایجاد راه دسترسی مناسب به راه آهن تربت حیدریه نیز گفت: جلساتی با مسئولان شهری و اعضای شورای شهر برگزار شده و یک شرکت خصوصی نیز برای همکاری اعلام آمادگی کرده و قرار است شهرداری نسبت به آزاد سازی مسیر بولوار جدید راه آهن اقدام کند تا زیرسازی و روکش مسیر به انجام برسد.
ماسوری افزود: با توجه به فاصله نامناسب ایستگاه راه آهن تربت حیدریه از این شهر، قرار است در طرح خط دوم ریلی بافق – مشهد یک ایستگاه مسافربری نیز در نزدیکترین نقطه تربت حیدریه احداث شود تا دسترسی شهروندان به خطوط ریلی تسهیل گردد.
وی اظهار داشت: پیگیر راه اندازی قطار حومه ای تربت حیدریه به مشهد نیز هستیم که مطالعات آن آغاز شده و در صورت اجرا باعث ایجاد تحول در شهرستان خواهد شد.
راه آهن شرق در سال 1384 با حدود هزار کیلومتر طول خط و 42 ایستگاه باربری و مسافربری در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد فعالیت خود را آغاز کرد که از طولانی ترین خطوط راه آهن کشور محسوب می شود.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
6121 /

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.