کد خبر : 534
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 شهریور 1397 - 10:50

◄ خط آهن خواف-هرات چگونه صادرات به شرق آسیا را توسعه می‌دهد

◄ خط آهن خواف-هرات چگونه صادرات به شرق آسیا را توسعه می‌دهد

خط آهن خواف-هرات علاوه‌بر اینکه از لحاظ حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از نظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به آب‌های آزاد، حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و توسعه روابط ترانزیتی ایران با کشورهای شرق آسیا نیز بسیار مهم است.   با وجودی‌که اتصال مرکز به

خط آهن خواف-هرات علاوه‌بر اینکه از لحاظ حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از نظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به آب‌های آزاد، حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و توسعه روابط ترانزیتی ایران با کشورهای شرق آسیا نیز بسیار مهم است.

 

با وجودی‌که اتصال مرکز به جنوب کشور اولویت اول توسعه شبکه ریلی برای اتصال به چشمه‌های بار داخلی و بین‌المللی است اما پروژه راه‌آهن خواف-هرات نیز از اهمیت بعدی برای تسهیل صادرات به افغانستان و کشورهای شرق آسیا برخوردار است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در سال‌های گذشته بخش‌هایی از خط آهن خواف-هرات افتتاح شده است اما سالانه حدود ۱۸۰ هزار کامیون از ایران به سمت افغانستان و بالعکس عبور می‌کند که این رقم، نشان‌دهنده مبادلات بسیار گسترده میان ایران و افغانستان و ضرورت افتتاح کامل این مسیر ریلی بین دو کشور است.

با توجه به تاکید راه‌آهن ایران برای افتتاح هرچه زودتر مسیر ریلی خواف-هرات و تاکید خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی بر افتتاح این مسیر ریلی طی سال جاری، ایران تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در این مسیر هزینه کرده و افغانستان نیز سه فاز از راه‌آهن خواف به سمت هرات را اجرایی کرده است که با تصمیم افغانستان به‌زودی افتتاح می‌شود.

بر اساس اخبار رسیده برای افتتاح این مسیر ریلی که از نیمه دوم سال گذشته قرار بود افتتاح شود، به رسمی شدن مرز شمتیغ هم از سمت ایران و هم افغانستان نیاز است که مراحل تصویب این مرز در افغانستان طی شده و به‌زودی می‌توان آن را به‌عنوان مرز رسمی جدید بین دو کشور افتتاح کرد.

مدیرعامل احیاریل ایرانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این‌باره گفت: با وجودی‌که مسیر ریلی خواف-هرات حدود ۱۳۰ کیلومتر است و در بخش باری و مسافری قرار است به بهره‌برداری برسد اما تکمیل این خط‌آهن به‌منظور تسهیل در صادرات مواد معدنی سنگان نیز بسیار مهم است.

مرتضی رجبی تاکید کرد: حجم صادرات ایران به افغانستان به‌ویژه در صنعت سیمان امکان ارزآوری در این مسیر ریلی و پرکار را هم می‌تواند همراه خود داشته باشد.

رجبی اضافه کرد: به‌طور کلی حدود 12 میلیون تن بار از معادن سنگان بارگیری می‌شود که بار ارسالی به مقاصد داخلی و خارجی (از مرز افغانستان) تا سال 1400 حدود 27 میلیون تن تخمین زده شده است و تکمیل راه‌آهن مرزی ایران و افغانستان می‌تواند نیاز خارجی به محصولات معادن و صنایع داخلی و بالعکس را تسهیل کند.

این در حالی است که یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز درباره افتتاح این مسیر ریلی گفت: صادرات ریلی سیمان به کشور افغانستان شروع شده است و انجام مطالعات آمایش سرزمینی لازمه انجام قریب‌الوقوع صادرات از مرز ریلی دو کشور است.

علیم یارمحمدی تجهیز و توسعه خط خواف-هرات را فرصت مناسبی برای صادرات سیمان داخلی عنوان کرد و تصریح کرد: به‌طور حتم جابه‌جایی کالا با شبکه ریلی علاوه‌بر سرعت بیشتر در حمل‌ونقل می‌تواند ارزآوری بهتر و هزینه‌کرد کمتر را به همراه داشته باشد.

لازم به توضیح است که راه‌آهن خواف-هرات به‌طول 130 کیلومتر، به‌صورت یک‌خطه و بـا سرعـت طـرح 160 کیلومتر بر ساعت برای بخش مسافری و 120 کیلومتر برای بخش باری است.

این خط آهن علاوه‌بر اینکه از لحاظ حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از نظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به آب‌های آزاد، حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و توسعه روابط ترانزیتی ایران با کشورهای شرق آسیا نیز بسیار مهم است.

منبع: تین نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.