کد خبر : 1486
تاریخ انتشار : جمعه 2 آذر 1397 - 19:39

۱۰ جاذبه‌ی برتر گردشگری و دیدنی شهر زیبای خواف

۱۰ جاذبه‌ی برتر گردشگری و دیدنی شهر زیبای خواف

خواف، مهد موسیقی سنتی ایرانی درست در جنوب غرب مشهد، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایرانی به نام «خواف» قرار دارد. با توجه به اسناد تاریخی به جرات می‌توان گفت شهر زیبای خواف را تیموریان آباد کرده‌اند و باعث رشد و نموی آن شده‌اند. این شهر که در روزگارانی دور در مسیر راه ابریشمِ معروف قرار

خواف | وادیرو

خواف، مهد موسیقی سنتی ایرانی

درست در جنوب غرب مشهد، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایرانی به نام «خواف» قرار دارد. با توجه به اسناد تاریخی به جرات می‌توان گفت شهر زیبای خواف را تیموریان آباد کرده‌اند و باعث رشد و نموی آن شده‌اند.

این شهر که در روزگارانی دور در مسیر راه ابریشمِ معروف قرار داشته و به همین سبب مهمانان و مسافران زیادی را به چشم خود دیده، و به لحاظ اقتصادی و فرهنگی از توسعه یافته‌ترین شهرهای زمان خود به بوده است.

همچنین این شهر مهد موسیقی سنتی ایرانی به شمار می‌آید و اساتید موسیقی بزرگی در این شهر زندگی می‌کنند.

 

 

۱- آرامگاه خواجه غیاث‏ الدین پیراحمد خوافى

آرامگاه خواجه غیاث‏ الدین پیراحمد خوافى | وادیرو

یکی از رجال‌های قدرتمند و کم‌نظیر عصر تیموریان، «خواجه غیاث‏ الدین پیر احمد خوافى» بوده که میزانی برای درایت و عرفان این غیور مرد، نمی‌توان در نظر گرفت.

این سردار بزرگ طی دورانی که در خواف بوده،‌ رفاه مردم و آسایش آن‌ها را هدف خود قرار داده و در مدت زمانی که به عنوان صدراعظم شاهرخ میرزا می‌کرده است، اقدامات شایسته‌ای را برای این ملت انجام داده و یاد و خاطرش با این آرامگاه تا ابد در ذهن مردم جای گرفته است.

مزار پیر احمد خوافی در ابتدای خیابان پیر احمد مقابل حوزه علمیه احناف شهر خواف قرار گرفته است.

 

۲- مدرسه مسجد غیاثیه خرگرد

مدرسه مسجد غیاثیه خرگرد | وادیرو

درست در ۵ کیلومتری شهر زیبای خواف و در نزدیکی مرز افغانستان، مدرسه‌ای تاریخی و باشکوه به نام «غیاثیه خرگرد» قرار دارد.

بر اساس کتیبه‌ موجود در کناره‌ی ایوان ورودی مدرسه، این بنا در سال ۸۹۶ هجری قمری به دستور خواجه غیاث‌الدین پیر احمد خوافی بنا شد، و به همین دلیل به «غیاثیه» مشهور گردید.

 

۲- منطقه حفاظت شده سیرخون

منطقه حفاظت شده سیرخون | وادیرو

هر کجای ایران را که بنگریم، شگفتی‌های خدادای در آنجا می‌درخشد، از کویری‌ترین نقطه تا مرزی‌ترین نقطه‌ی میهن عزیزمان پر از جاذبه‌های مملو از شگفتی است.

یکی از این جاذبه‌ها «منطقه حفاظت شده سیرخون» می‌باشد که درست در ۱۲ کیلومتری مرز مشترک با کشور افغانستان قرار گرفته.

طبق تحقیقات به عمل آمده، این منطقه بالغ بر ۱۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی همچون اردک کله سبز، سرحنائی، اردک مرمری، خوتکا، چنگر، اگرت سفید، حواصیل خاکستری، سنقر تالابی، کبوتر چاهی و نوک پهن را در خود جای داده است.

 

۳- آسبادهای نِشتیفان

آسبادهای نشتیفان | وادیرو

«آسبادهای نشتیقان» یا همان آسیاب‌های بادی نشتیفان از جمله آثار تاریخی شهر خواف محسوب می‌شود که قدمت آن به دوره‌ی صفویه بازمی‌گردد.

مردم کهن روستای نشتیفان اقدام به ساخت آسیاب کردند و نیروی جنبشی آن را از باد نشات گرفتند. معمولا در گذشته، مردمان ایران زمین، از آسیاب‌های بادی برای آرد کردنِ گندم استفاده می‌کردند.

 

۴- آبشار رزداب

آبشار رزداب | وادیرو

«آبشار رزداب» در منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوا و کوهستانی روستای زرداب قرار گرفته است. این روستا که در ۳۲ کیلومتری شهر خواف قرار دارد در گذشته به خاطره تاکستان‌های مملو از انگورش معروف بوده که متاسفانه امروز به دلیل خشکسالی از بین رفته است.

 

۵- کوشک سلامی

کوشک سلامی | وادیرو

قصر تاریخی بلقیس یا همان «کوشک سلامی» از آن دسته بناهای تاریخی‌ست که فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده و روایت‌گر زندگی خیلی از سیاست‌مداران تیموریان بوده است.

همچنین این بنای ۸۰۰ ساله در طول تاریخ مرمت‌های فراوانی را تجربه‌ کرده است که اصلی‌ترین آن‌ها را «قوام الدین»، حاکم وقت کرمان به نیابت از جانب «سلطان محمد خوارزمشاه»، انجام داده است.

 

۶- مسجد ملک زوزن

مسجد ملک زوزن | وادیرو

درست در دل خواف مسجدی باشکوه و فیروزه‌ای به نام «ملک زوزن» می‌درخشید. این مسجد ۹ هزار ساله، زمانی یکی از باشکوه‌ترین بناهای دوران خوارزمشاهی به شمار می‌آمده که امروزه متاسفانه تنها خرابه‌هایی که حاکی از شکوه و جلال آن می‌باشد، در دل کویر خودنمایی می‌کند.

 

۷- آرامگاه حافظ ابرو

آرامگاه حافظ ابرو | وادیرو

یکی از شعرای معروف تیموری که آوازه‌اش زمانی در سرتاسر ایران پیچیده بود، «شهاب الدین عبدالله بن زین الدین لطف الله بن عبدالرشید»، ملقب به «حافظ ابرو‌ست».

این شعر در نوجوانی به خدمت امیر تیمور راه یافت ولی تمامی شهرت خود را مدیون شاهرخ، یکی از پادشاهان با خرد تیموری‌ست. از وی تالیفات ارزشمندی چون زبده التواریخ، جغرافیای تاریخ خراسان، تاریخ ملکوت کرت و … برجای مانده است که به نوبه‌ی خود منابعی جامع و اشعاری بی‌همتاست.

 

۸- مسجد جامع سَنگان

مسجد جامع سنگان | وادیرو

درست در یکی از محله‌های قدیمی خواف و در کوچه‌ای معروف به نام «آب»، مسجدی تاریخی به نام «سَنگان» آرمیده است.

این مسجد از دو ایوان شرقی و غربی با پوشش سنتی محلی، ایوان ورودی، کفش‌کن و گنبد‌خانه تشکیل می‌شود. عناصر تزیینی این مسجد شباهت بسیاری به به بعضی تزیینات و گچ‌بری‌های دوران ساسانی دارد.

 

۹-آبشار کفتر دره

آبشار کفتر دره | وادیرو

در شمالی‌ترین ناحیه‌ی شهر زیبای خواف،‌ آبشاری با چشم‌اندازی جادویی به نام «کفتر دره» وجود دارد.

حوضچه‌ها و سنگ‌ آب‌های بزرگ این آبشار در طی سالیان متمادی دردر پس و کناره‌های کفتر دره به وجود آمده است. جمع شدن آب در این حوضچه‌ها و رطوبت حاصل از پراکنده شدن ذرات آب اطراف این آبشار، باعث رشد و نمو گونه‌های مختلف گیاهی شده است.

 

۱۰- مجموعه‌ی گردشگری کبودانی

مجموعه‌ی گردشگری کبودانی | وادیرو

«مجموعه گردشگری کبودانی» در هشت کیلومتری شهرستان خواف و در منطقه‌ای جلگه‌ای واقع شده است. این مجموعه مشتمل بر آرامگاه سلطان محمد کبودانی، عارف قرن هشتم و مسجدی تاریخی می‌باشد. منطقه‌ی کبودانی از آب و هوایی مفرح و زمینی سرسبز و خرم برخوردار است و در تابستان‌ها مامنی برای تفریح اهالی شهرستان خواف به شمار می‌آید.

منبع: وادی رو

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.