کد خبر : 1433
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 29 آبان 1397 - 19:20

آسبادهای خواف شانس زیادی برای ثبت جهانی دارند

آسبادهای خواف شانس زیادی برای ثبت جهانی دارند

  مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گفت: آسبادهای خواف شانس زیادی برای ثبت جهانی دارند، اقدامات لازم برای ساماندهی و تشکیل پرونده آسبادها در حال کامل شدن است. به گزارش خواف نیوز سیدهادی احمدی روئینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: همکاران ما

 

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گفت: آسبادهای خواف شانس زیادی برای ثبت جهانی دارند، اقدامات لازم برای ساماندهی و تشکیل پرونده آسبادها در حال کامل شدن است.

به گزارش خواف نیوز سیدهادی احمدی روئینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: همکاران ما مشغول ارزیابی شرایط آسبادها برای ثبت جهانی هستند و خوشبختانه شانس آن‌ها برای ثبت جهانی بالاست.

وی افزود: اقدامات لازم برای ساماندهی و تشکیل پرونده آسبادها به سرعت در حال کامل شدن است، در بازدیدی که از آثار باستانی خواف داشتیم تعدادی از آثار ثبت ملی نبودند اما بسیاری از مالکان اطراف این آثار با رضایت کامل خواستار همکاری برای ثبت ملی آثار بودند.

احمدی روئینی عنوان کرد: بعد از ثبت ملی آثار تاریخی، حفاظت از آن‌ها مهم است و تعدادی از آثار در بافت تاریخی و در محدوده شهر است و مردم و مسئولان باید در نگهداری از این آثار کوشا باشند.

وی گفت: ما برای حفظ آثار کمک می‌کنیم اما به نظر می‌رسد برای حفظ آثار تاریخی در شهرها به خصوص روستاهایی که اخیرا شهر شده‌اند، برنامه‌ای وجود ندارد. آثار تاریخی ثروت‌هایی هستند که بی‌ارزش به نظر می رسند ولی در دراز مدت ابزارهای توسعه پایدار شهر محسوب می‌شوند اما در شهرها ساخت و سازهای ناهمگون ایجاد شده و این آثار را تهدید می‌کند.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی ادامه داد: سیمای روستاهایی که شهر می‌شوند به سرعت تغییر می‌کند که با کمک شهرداری‌ها و بنیاد مسکن باید تلاش شود تا هویت روستا و شهر حفظ شود.

احمدی روئینی گفت: آثاری در خواف داریم که در سطح ملی و جهانی هستند ولی یک سری آثار نیز از لحاظ حفاظت وضع مناسبی ندارند و ما با کمبود اعتبار مواجه هستیم، برای آثاری که وضعیت اضطراری دارند باید کاری بکنیم اما بدون همکاری مردم و نهادهای شهری، حفاظت از این آثار غیرممکن است.

وی از سازمان‌های مردم نهاد و جوانان درخواست کرد تا مدیران شهری را به حفاظت بیشتر از آثار تاریخی، ترغیب کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.