کد خبر : 1008
تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1397 - 15:18

مدیر یک اقامت‌گاه بوم‌گردی در خواف گفت: در ایجاد و احداث اقامت‌گاه‌های بوم گردی، باید ظرفیت‌سنجی در منطقه مورد نظر به طور دقیقی صورت گیرد.

مدیر یک اقامت‌گاه بوم‌گردی در خواف گفت: در ایجاد و احداث اقامت‌گاه‌های بوم گردی، باید ظرفیت‌سنجی در منطقه مورد نظر به طور دقیقی صورت گیرد.

به گزارش خواف نیوز میثم رضایت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص وضعیت استقبال و مراجعه مردم نسبت به اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در استان خراسان رضوی اظهار کرد: اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی تقریبا در خراسان یک صنعت روی پا است. ضمن این که بنده از سال ۹۵ مجوز گرفته و وارد این صنعت شدم و از آن

به گزارش خواف نیوز میثم رضایت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص وضعیت استقبال و مراجعه مردم نسبت به اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در استان خراسان رضوی اظهار کرد: اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی تقریبا در خراسان یک صنعت روی پا است. ضمن این که بنده از سال ۹۵ مجوز گرفته و وارد این صنعت شدم و از آن زمان شاهد این هستم که هرروز وضعیت شناخت مردم و مراجعه به اقامت‌گاه‌ها نسبت به گذشته بهبود یافته است و در طی این دوسال، علاوه بر گردشگران داخلی، میزان مراجعه گردشگران خارجی نیز افزایش یافته است.

وی پیرامون سرمایه گذاری در ایجاد و احداث اقامت گاه‌های بوم گردی عنوان کرد: با وجود تبلیغات برای دریافت وام در این صنعت، بسیاری تشویق به سرمایه‌گذاری در آن شده‌اند و پیشنهاد من این است که پیش از ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ظرفیت‌سنجی درست و دقیقی در این مورد صورت گیرد و این‌گونه نباشد که شهر و یا روستای کوچکی، چندین اقامت‌گاه را دارا باشد و از طرفی، یک بعد مکانی بزرگتر فاقد اقامت‌گاه بوم‌گردی باشد. بنابراین، اگر در ایجاد اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی ظرفیت‌سنجی صورت گرفته و مطالعه دقیقی بر روی آن انجام شود، همچنین، در مکان درست و مناسب خود؛ به طور مثال در یک بافت تاریخی و یا قدیمی احداث شود، در آینده جواب خواهد داد.

مدیر این اقامت‌گاه بوم‌گردی در خصوص برگشت سرمایه در صنعت اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی افزود: اساسا سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و به ویژه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی به‌ گونه‌ای نیست که به سرعت هزینه و سرمایه برگردد و حداقل پنج یا ۶ سال زمان لازم است تا اقامت‌گاه شناخته شده و درآمدزایی داشته باشد.

رضایت در مورد خدمات ارائه در اقامت‌گاه بوم‌گردی خود در شهرستان خواف بیان کرد: هر مسافر و یا گردشگری از هر جایی که وارد اقامت‌گاه می‌شود، باید آداب، رسوم و زندگی را که در قالب آن روستا موجود است، تجربه کند و این دلیل ایجاد اقامت‌گاه ما است. همچنین، از آن‌جا که بافت میراث فرهنگی شهرستان خواف به دلیل آثار تاریخی همچون مدرسه غیاثیه ویژه است، معمولا به معرفی آثار تاریخی شهرستان به گردشگران می‌پردازیم. به علاوه، آشنایی گردشگران با آداب و رسوم و نیز موسیقی دوتار از دیگر فعالیت‌هایی است که همیشه برای گردشگران در نظر گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: استفاده از غذاهای محلی در اقامت‌گاه، معرفی قالی‌بافی منطقه که از هنرها و صنایع دستی قدیمی شهرستان خواف است، کره‌گیری و به طور کلی معرفی تمام رسوم و آیین یک روستا در اقامت‌گاه برای گروه گردشگرانی که علاقه مند هستند، صورت می‌گیرد. همچنین در جهت توسعه فعالیت‌ها در حوزه اقامت‌گاه بوم گردی، به دنبال آن هستیم در سال‌های آینده عشایر فصلی را که به منطقه می‌آیند نیز به گردشگران معرفی کنیم. در بحث تبلیغات نیز بیشتر به صورت مجازی و وبسایت و غیره فعالیت داریم. ضمن این که در سایت اداره کل میراث فرهنگی استان هم ثبت هستیم.

مدیر این اقامت‌گاه بوم‌گردی در خواف پیرامون وضعیت حمایت میراث فرهنگی از حوزه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی گفت: همکاری اداره میراث شهرستان با ما مطلوب بوده و پیگیری خوبی از طرف آن صورت گرفته است. همچنین، همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان نیز در بخش اقامت‌گاه مناسب بوده و اگر مشکلی پیش آمده، در جهت رفع آن تلاش کرده است. البته در بحث پرداخت وام، شنیده‌ها از همکاران فعال در حوزه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی گویای آن است که دردسرهایی در این خصوص وجود دارد. به جز بحث وام، به طور کلی استان خراسان به لحاظ روند اداری در میراث فرهنگی مشکل چندانی ندارد.

بهترین راه کمک به اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، تبلیغات در رسانه‌ها است

رضایت در خصوص لزوم معرفی و شناساندن اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خاطرنشان کرد: بحث اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی نیازمند آن است تا حداقل رسانه‌ها، همچون روزنامه‌ها، تلویزیون، مجلات و غیره به شناساندن و آشنایی نسبت به آن کمک کنند. این در حالی است که اکنون ۵۰ درصد از مردم عادی استان و یا هموطنان ما در کشور، معنی اقامت گاه‌های بوم‌گردی را نمی‌دانند و یا شاید این قضیه حتی در رده مسئولین نیز وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: بنابراین، فکر می‌کنم بهترین روش برای معرفی و کمک به اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، شناساندن و تبلیغات در رسانه‌ها است و اگر مسئولین بخواهند بهترین اقدام را برای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی انجام دهند، آن است که در رسانه‌ها و فضای مجازی به معرفی اقامت‌‌گاه‌های بوم‌گردی بپردازند. ضمن این که اگر اقامت‌گاه‌ها شکل گرفته و معرفی شوند، آداب، رسوم و سنت موجود در هر روستا، شهر و یا منطقه، مطمئنا از بین نخواهد رفت و دوباره احیاء خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.