کد خبر : 999
تاریخ انتشار : جمعه 20 مهر 1397 - 11:03

اسنادی از تبعید آیت الله مدرس به خواف در سال 1307

اسنادی از تبعید آیت الله مدرس به خواف در سال 1307

به گزارش خواف نیوز به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ در اواسط مهرماه 1307، رضاخان که به شدت از مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری آیت‌الله سید حسن مدرس به تنگ آمده بود، دستور تبعید وی را صادر کرد. از این رو شهید مدرس به خواف تبعید شد. براساس اسناد موجود ابتدا قرار

به گزارش خواف نیوز به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ در اواسط مهرماه 1307، رضاخان که به شدت از مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری آیت‌الله سید حسن مدرس به تنگ آمده بود، دستور تبعید وی را صادر کرد. از این رو شهید مدرس به خواف تبعید شد.
براساس اسناد موجود ابتدا قرار بود شهید مدرس به گناباد تبعید شود اما بعدا خواف به عنوان تبعیدگاه وی انتخاب شد.
در سندی درباره تبعید آیت‌الله مدرس آمده است: «فرمانده محترم لشگر شرق، حسب‌الامر جهانمطاع مبارک ملوکانه ارواحناه فداه ابلاغ می‌شود؛ سید حسن مدرس به سمت شرق تبعید و بدواً مقرر گردد به گن‌آباد [گناباد] اعزام شود. مطابق پیشنهاد رئیس نظمیه خراسان گن‌آباد صلاح نبود و قائن را مقتضی‌تر دیده‌اند. معهذا از طرف اداره نظمیه خراسان ابلاغ گردیده است که در این مورد از آن فرمانده محترم نیز کسب نظریه نموده و به نقطه‌ای که صلاحیت آن برای توقف مشارالیه از طرف لشگر تصدیق شود مشارالیه را اعزام دارند که در آنجا تحت نظر بوده و از مکاتبه و ملاقات او به وسائل مقتضیه جلوگیری شود.»
در سند دیگری به تبعید قطعی آیت‌الله مدرس به خواف اشاره می‌شود. در متن سند دوم آمده است: «ریاست محترم ارکان حرب کل قشون، عطف نمره 3731 به ملاحظاتی گن‌آباد و قائن صلاحیت ندارد و به عقیده اینجانب خواف بهتر است. همین قسم هم به نظمیه مشهد دستور داده شد.»
اسناد تبعید آیت‌الله مدرس به خواف

اسناد تبعید آیت‌الله مدرس به خواف

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.