کد خبر : 865
تاریخ انتشار : جمعه 6 مهر 1397 - 9:05

معرفی ساز سرنا از سازهای محلی خواف

معرفی ساز سرنا از سازهای محلی خواف

سرنا یک ساز هوا صدای مقید زبانه دار است؛ که دارای زبانه‌ی دو لایه با لوله‌ی صوتی منفرد است. سرنا یکی از ساز‌های پر کاربرد موسیقی نواحی ایران است. سرنا در شرق خراسان و کرمانشاهان به وفور استفاده می‌شود. ستاره | سرویس فرهنگ و هنر – در موسیقی ایرانی ساز‌های هوا صدا با زبانه‌ی دو

سرنا یک ساز هوا صدای مقید زبانه دار است؛ که دارای زبانه‌ی دو لایه با لوله‌ی صوتی منفرد است. سرنا یکی از ساز‌های پر کاربرد موسیقی نواحی ایران است. سرنا در شرق خراسان و کرمانشاهان به وفور استفاده می‌شود.
معرفی ساز سرنا
ستاره | سرویس فرهنگ و هنر – در موسیقی ایرانی ساز‌های هوا صدا با زبانه‌ی دو لایه و لوله‌ی صوتی منفرد زیاد وجود دارد، ولی هوا صدا‌های با زبانه‌ی دو لایه و لوله‌های صوتی مضاعف خیلی متداول نیستند و به ندرت یافت می‌شوند. منظور از هواصدا‌های با زبانه‌ی دو لایه این است که زبانه از پهن شدن قسمت کوتاهی از نی‌های مخصوص باریک ساخته می‌شود. در موسیقی نواحی ایران گروه سرنا‌ها، نمونه‌هایی از کرنا‌ها و بالابان یا نرمه نای جزو ساز‌های با زبانه‌ی دو لایه اند. در ادامه به معرفی و بررسی دو نمونه سرنای مرسوم و پرکاربرد از دو ناحیه‌ی مختلف ایران می‌پردازیم.

سرنا و ویژگی هایش

سرنا و کرنا هر دو به معنای بوق هستند. سرنا‌ها هواصدا‌هایی هستند که یک لوله‌ی صوتی با دهانه‌ی قیف مانند یا شیپوری دارند. اگرچه سرنا‌های نواحی مختلف از نظر ساختار کلی مشابه‌اند، اما سرنا‌های هر ناحیه از نظر اندازه، شکل دهانه‌ی شیپوری، جنس، حدود اجرایی و محتوای رپرتوار با یکدیگر تفاوت دارند.

تاریخچه‌ی ساز سرنا

نشانه‌های وجود این ساز را می‌توان در دوره‌ی ساسانیان جستجو کرد. یک جام نقره‌ای متعلق به دوره‌ی ساسانی تصویری از یک نوازنده در حال نواختن سرنا را نشان می‌دهد. سرنا در قدیم از مهمترین ساز‌های رزمی به شمار می‌آمد. همچنین برای اعلام پیروزی در میدان جنگ از این ساز همراه با طبل و نقاره و سنج استفاده می‌کردند.
معرفی ساز سرنا

سرنای شرق خراسان

سرنا در اغلب نواحی ایران به “ساز” هم مشهور است. سرنا در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون در همه‌ی نواحی ایران جز ترکمن صحرا متداول است. ساختار کلی بدنه‌ی سرنا و اجزای آن در تمام مناطق تقریبا شبیه هستند. اما سرنا‌های مناطق شرقی ایران (شرق و شمال خراسان و سیستان) در مقایسه با سرنا‌های نواحی دیگر چند تفاوت مهم دارند:
  • اندازه‌ی آن‌ها کوچک‌تر است.
  • دهانه‌ی شیپوریشان تنگ‌تر است.
  • فاقد دو شاخه یا انبرک هستند.
  • وسعت صوتی شان بیشتر است.

ویژگی‌های ظاهری و ساختاری سرنای شرق خراسان

این سرنای کوچک در مناطق تربت جام، تابیاد، خواف و تا حدودی سرخس دیده می‌شود و اجزای آن عبارتند از:

  • بدنه‌ی استوانه‌ای با دهانه‌ی شیپوری محدود
  • میل
  • زبانه
  • لب گیر

روی لوله‌ی صوتی این سرنا هفت سوراخ در جلو، یک سوراخ در پشت و یک سوراخ در بغل و نزدیک دهانه‌ی شیپوری ایجاد شده‌اند. روی سوراخ بغل انگشت گذاری نمی‌شود. سرنای شرق خراسان فاقد دو شاخه یا انبرک است و میل آن مستقیما در دهانه‌ی بالایی بدنه قرار دارد. این میل یک لوله‌ی برنجی است که زبانه بر سر آن بسته می‌شود و سمت دیگر آن در سوراخ بالایی بدنه قرار می‌گیرد. زبانه از جنس نی خاصی ساخته شده است. لب گیر، شی گرد از جنس‌های مختلف است که وسط آن سوراخ است و میل از وسط آن عبور می‌کند و باعث ثبات سرنا در دهان نوازنده می‌شود.

معرفی ساز سرنا

تکنیک اجرایی سرنای شرق خراسان

تکنیک‌های اجرایی همه‌ی سرنا‌ها در نواحی ایران مشابه‌اند. سرنای شرق خراسان بنا به ساختار ویژه‌اش محدوده‌ی صوتی گسترده‌تر و زیر‌تر دارد. در این سرنا با استفاده از تکنیک نفس برگردان می‌دمند و اجرای نغمه در مناطق زیر و مافوق زیر در آن بسیار متداول است. به طور کلی تکنیک نواختن سرنا در نواحی شرقی ایران پیچیده‌تر از نواحی دیگر ایران است. صدا‌های تولید شده از سرنا با تغییر فشار دمیدن و کامل یا ناقص گرفتن سوراخ‌ها تغییر می‌کنند.

موارد کاربرد سرنای شرق خراسان

این سرنا در مراسم عروسی و شادمانی نواخته می‌شود و با ساز دهل همراه می‌شود. همچنین در مقام‌های بازی و رقص، مراسم کشتی و … کاربرد دارد.

معرفی ساز سرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.