کد خبر : 565
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 شهریور 1397 - 5:13

عدم تمایل شهرداری خواف برای ادامه مدیریت سایت بهای خدمات شهری شهرداری‌ها

عدم تمایل شهرداری خواف برای ادامه مدیریت سایت بهای خدمات شهری شهرداری‌ها

      شهردار خواف می گوید: این شهرداری تمایلی برای ادامه مدیریت محل اخذ بهای خدمات شهرداری‌ها ندارد. عبدالرحمان خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان پیرامون علت چنین بی میلی اظهار کرد: مدیریت این محل، هیچ حق الزحمه‌ای برای شهرداری خواف ندارد و چه بسا گاهی اوقات هم هزینه می کنیم و

 

 

 

شهردار خواف می گوید: این شهرداری تمایلی برای ادامه مدیریت محل اخذ بهای خدمات شهرداری‌ها ندارد.
عبدالرحمان خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان پیرامون علت چنین بی میلی اظهار کرد: مدیریت این محل، هیچ حق الزحمه‌ای برای شهرداری خواف ندارد و چه بسا گاهی اوقات هم هزینه می کنیم و یک کار سربار و وقت گیر برای شهرداری محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: مدیریت محل اخذ بهای خدمات شهرداری‌ها از مهرماه سال گذشته به شهرداری خواف سپرده شد و در مهرماه امسال به پایان می‌رسد.
شهردار افزود: مدیر این عوارضی در کارگروهی متشکل از شهرداران شهرهای تابعه و پنج عضو دیگر انتخاب می‌شود.
خجسته افزود: اسفندماه پارسال مبلغ 10 میلیارد ریال بین پنج شهرداری و دهیاری‌های تابعه شهرستان خواف تقسیم شد و تا پایان شهریور امسال درآمد 6 ماهه اخیر نیز بین ذی نفعان توزیع خواهد شد.
شهردار خواف گفت: سهم شهرداری خواف 15درصد، سنگان 11درصد و شهرداری های سلامی، نشتیفان و قاسم آباد هرکدام 11 درصد و همه دهیاری های شهرستان 40 درصد است.
به گزارش ایسنا، محل اخذ بهای خدمات شهرداری‌های شهرستان خواف در مسیر مواصلاتی خواف به سنگان احداث شد و در 9 مردادماه 92 با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید.
شهردار پیشین خواف پیشتر در آیین بهره‌برداری از این طرح گفت: این طرح محل اخذ بهای خدمات شهرداری‌های تابع شهرستان خواف شامل نشتیفان، سنگان، قاسم آباد، سلامی و خواف است.
امیر توکلی افزود: این طرح در زمینی به مساحت 4.5 هکتار و زیربنای 600 متر مربع با اعتبار 800 میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.
به گفته شهردار پیشین خواف، این مرکز از تریلی‌ها و خودروهای سنگین حامل بار معادن سنگ آهن خواف که در محورهای ارتباطی شهرستان خواف تردد می‌کنند، عوارض دریافت می‌کند و قرار است این عوارض صرف خدمات و عمران شهری شهرستان خواف ‌شود.
اما شهردار پیشین سنگان در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: طرح تاسیس عوارضی فوق از طریق مصوبه‌ای از سوی شورای شهر سنگان بود که من به عنوان شهردار وقت آن را پیگیری و مصوبات و مجوزهای قانونی آن را گرفتم.
اردشیر ریاحی گفت: طرح فوق به نام طرح اخذ بهای خدمات است و به اشتباه برخی آن را طرح اخذ عوارض می‌نامند.
وی یادآور شد، اخذ عوارض فقط با اجازه وزارت کشور پس از تصویب شورای اسلامی شهر صورت می‌گیرد، یعنی شورای هر شهر می بایست تا بهمن ماه هر سال لایحه مدلل خود مبنی بر اخذ عوارض را تهیه کند و پس از تایید فرمانداری و استانداری موضوع به وزارت کشور احاله و پس از تایید این وزارتخانه مشروعیت قانونی گیرد و شهرداری خود و یا از طریق کمیسیون ماده 77 می‌تواند این عوارض قانونی را بگیرد.
به گفته وی، برپایه این مصوبه قرار بود براساس هر تن سنگ آهن، 5000 تومان به شهرداری تعلق گیرد که در نهایت این مبلغ به 2000 تومان کاهش یافت.
ریاحی اظهار کرد: به خاطر آشنایی اینجانب به پیچ و خم اداری و قانونی شهرداری، استانداری انجام این امر را بر عهده من به عنوان شهردار سنگان گذارد و با موفقیت نیز به انجام رساندم.
وی افزود: در جلسات متعددی از این مصوبه دفاع کردم تا به نتیجه رسید اما برخی دوستان مسئول در منطقه و استان در ادامه کار مرا همراهی و حمایت نکردند.
شهردار پیشین سنگان اضافه کرد: این موضوع مورد قبول فرمانداری خواف و استانداری خراسان رضوی است.
وی تاکید کرد: در هر صورت اخذ بهای خدمات توسط شهرداری‌های شهرستان خواف در روستای برآباد کاملا قانونی بوده و در حال اجراست.
ریاحی گفت: اهرم‌های کنترلی بر روی میزان بار و مقایسه تعداد بارنامه‌های صادر در شهرستان و مبلغ دریافتی در مرکز اخذ بهای خدمات برآباد نیز صورت می‌گیرد.
شهردار پیشین سنگان گفت: به وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت گفتم این عوارضی می‌تواند چکینگی برای شما هم باشد زیرا یکی از شرکت‌های معدنی مدعی بود 10 هزار تن برداشت سنگ آهن دارد اما آمار ما نشان می‌داد برداشت آن دومیلیون تن بوده است.
وی افزود: در هر صورت به طریق مقتضی شهرهای شهرستان خواف باید از مواهب معدن سنگان برخوردار شوند.
ریاحی گفت: مدیریت اخذ بهای خدمات مزبور به مدت هفت‌ماه در اختیار شهرداری سنگان بود و شهرداری سنگان از درآمد حاصل از آن، هزینه‌های خود را براساس اسناد موجود برداشت کرد.
شهردار پیشین سنگان خواف افزود: پس از هفت ماه، مدیریت آنجا را از ما گرفتند و به بخش خصوصی واگذار کردند.
وی ادامه داد: بخش خصوصی هم نتوانست خوب مدیریت کند و در یک مقطع به نظر مشکوک، درآمد عوارضی به شدت کاهش یافت و آن‌ها مدعی بودند کامیون‌ها و تریلرها عوارض نمی‌دهند و فرار می‌کنند. ریاحی گفت: اجرای مصوبه فوق سبب شد شهرداری سنگان حدود 16 میلیارد تومان از شرکت‌های معدنی بستانکار شود و معتقدم شرکت‌های معدنی می‌توانند به توسعه و آبادانی شهر سنگان و شهرهای تابعه خواف کمک کنند و هنگامی که پای شهرداری سنگان از این اجرای قانونی کوتاه شد نقایصی در کار ایجاد گردید. پس از احضار و بازداشت فرماندار و چند نفر دیگر و نبود اطلاع رسانی صحیح، دامن بازار شایعات در محاورات اجتماعی و فضاهای مجازی گسترده شده است.
به گزارش ایسنا، آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که 30درصد معادن سنگ آهن در شرق کشور در استان خراسان رضوی منطقه سنگان از توابع خواف واقع است و معادن سنگ آهن خواف از نظر میزان ذخایر معدنی نیز رتبه دوم کشور و جایگاه یازدهم جهانی را دارد و در مجموع با ذخیره بیش از یک میلیارد تن، یکی از 10 معدن بزرگ سنگ آهن جهان است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.