کد خبر : 188
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مرداد 1397 - 10:03

مستندنگاری آسبادهای خواف برای ثبت جهانی آغاز شد

مستندنگاری آسبادهای خواف برای ثبت جهانی آغاز شد

خواف نیوز به نقل از ایرنا- سرپرست پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آغاز عملیات مستندنگاری و نقشه برداری آسبادهای نشتیفان خواف برای ثبت جهانی خبر داد. محمد رکنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پایگاه

خواف نیوز به نقل از ایرنا- سرپرست پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آغاز عملیات مستندنگاری و نقشه برداری آسبادهای نشتیفان خواف برای ثبت جهانی خبر داد.

محمد رکنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران با هدف تهیه مدارک پرونده زنجیره ای ثبت آسبادهای ایران در فهرست میراث جهانی، مستندنگاری و نقشه برداری آسبادهای خواف را آغاز کرده است.
او با بیان اینکه این آثار ارزشمند به تعداد 30 آسباد در بافت قدیم شهر خواف واقع شده است، بیان کرد: کار مستندنگاری و نقشه برداری توسط گروهی متشکل از 6 نفر با تخصص های نقشه برداری، مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی صورت می گیرد.
رکنی گفت: مستندنگاری و نقشه برداری از آسبادهای خواف شامل پلان ها، نماها، مقاطع 30 دستگاه آسباد، تهیه عکس های فتوگرامتری، تهیه پرونده مشخصات و مالکیت آسبادها و ایجاد نقاط علامت گذاری برای نقشه برداری است.
وی گفت: هم چنین نقشه برداری گذرهای دسترسی به آسبادها، برداشت نقاط ارتفاعی آسبادها با دوربین نقشه برداری از دیگر اقدامات و برنامه های این عملیات مستندنگاری است.
رکنی یادآور شد: کلیه مراحل مستندنگاری و نقشه برداری از آسبادهای نشتیفان خواف بر طبق شاخص های میراث جهانی انجام می شود.
وی به نقش و تاثیر مشارکت و همراهی مردم در این عملیات اشاره کرد و افزود: این عملیات با مشارکت و همراهی مالکان و ساکنان محدوده طرح با پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای خراسان رضوی به نحو مقتضی اجرا می شود.
سرپرست پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در سازمان میراث فرهنگی گفت: ثبت جهانی آسبادهای خواف در قالب پرونده آسبادهای ایران به همراه آسبادهای موجود در استانهای خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان انجام می شود.
هم اکنون قنات قصبه گناباد، به عنوان تنها اثر تاریخی ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو است.
آسبادهای (آسیاب بادی) نشتیفان در خواف خراسان رضوی از بزرگترین و ممتازترین مجموعه های خشت، گل و چوبی و البته قدیم ترین بنا از این نوع در جهان است که با تلفیق هنر و فناوری، همچنان در خدمت مردمان دیروز و امروز بوده و هست.
از مجموع 107 آسباد موجود در خواف، حدود 60 درصد نیاز به مرمت، بازسازی و نگهداری دارند؛ تعداد 36 آسباد نیز در نشتیفان وجود دارد که 6 آسباد از این تعداد هم اکنون فعالیت داشته و همچنان آرد تولید می کنند.
اساسا آسبادها نماد فناوری در شرق کشور بوده و از انرژی پاک استفاده می کنند. ساختار آسباد از دو قسمت شامل یک ساختمان خشت و گلی تشکیل شده است که در قسمت پایین آن سنگ رویین و زیرین و انبار ذخیره غلات وجود دارد و در قسمت فوقانی چرخ و پر آسباد با مصالح چوبی مستقر است.
شهرستان خواف در 284 کیلومتری مشهد دارای 95 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.