کد خبر : 6966
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1402 - 11:12

مرمت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری مسجد ملک زوزن خواف آغاز شد

مرمت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری مسجد ملک زوزن خواف آغاز شد

به گزارش خواف نیوز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، مهدی عباسپور فرماندار شهرستان خواف در مراسم آغاز این طرح با اشاره به جایگاه شهر تاریخی زوزن و معماری منحصر به فرد مسجد ملک گفت: گردشگری با ایجاد اشتغال، گسترش فرصت‌های کارآفرینی، سرمایه گذاری، افزایش درآمدهای ملی و محلی

به گزارش خواف نیوز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، مهدی عباسپور فرماندار شهرستان خواف در مراسم آغاز این طرح با اشاره به جایگاه شهر تاریخی زوزن و معماری منحصر به فرد مسجد ملک گفت: گردشگری با ایجاد اشتغال، گسترش فرصت‌های کارآفرینی، سرمایه گذاری، افزایش درآمدهای ملی و محلی و کاهش تنش‌های سیاسی در دنیای کنونی نقش مهمی در توسعه پایدار هر منطقه دارد و لازم است دستگاههای اجرایی توجه خاصی به این حوزه داشته باشند.

فرماندار خواف ادامه داد: برای توسعه گردشگری بخش جلگه زوزن باید بخش خصوصی در ایجاد اقامتگاه‌های سنتی و مجتمع‌های خدماتی بین راهی سرمایه‌گذاری کند تا ماندگاری گردشگر در این منطقه افزایش یابد.

هم‎چنین محمود باعقیده رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خواف گفت: امسال مبلغ 28 میلیارد ریال اعتبار از محل منابع دولتی توسط فرمانداری برای مرمت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری مسجد ملک زوزن تخصیص یافت.

او ادامه داد: مرمت تزئینات و کتیبه‌های آجری ایوان‌های شمالی و جنوبی مسجد، عوارض معماری حاصل از یافته‌های باستان‌شناسی، ساماندهی حیاط مسجد و برق‌رسانی و تامین روشنایی این بنای ارزشمند آغاز شد.

هم‌چنین احسان زهره‌وندی معاون میراث‌فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی دراین باره گفت: از محل اعتبارات سال مالی 1401 اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، توسط معاونت میراث‌فرهنگی این اداره کل با اعتباری 28 میلیارد ریال به این عملیات مرمتی و کاوش باستان‌شناسی اختصاص یافته است.

شهر تاریخی زوزن با مساحت تقریبی حدود 35 هکتار از سده های اولیه اسلامی تا قبل از حمله مغولان به عنوان شهری فعال با اهمیت سیاسی و اجتماعی زیاد در این ناحیه از خراسان محسوب می‌شده است. هنوز تقریبا در میان شهر چند اثر مهم هم‌چون ارگ تاریخی و مسجد ملک زوزن که از موقعیت جهانی برخوردار است مشاهده می‌شود.

مسجد ملک زوزن تنها بنای آجری به جای مانده از بقایای شهر تاریخی زوزن و یادمانی ارزشمند از شکوه و عظمت این منطقه است. این بنا دومین مسجد تاریخ دار دوره خوارزمشاهیان است که به استناد کتیبه موجود در سال 615 هـ .ق و یک سال پس از آن در حال احداث بوده است.

 این بنا در 66 کیلومتری جنوب غربی خواف در زوزن قرار دارد.

مرمت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری مسجد ملک زوزن خواف آغاز شد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.