کد خبر : 6858
تاریخ انتشار : جمعه 25 فروردین 1402 - 18:30

ابراهیم زنگنه پژوهشگر و نویسنده شاخص خواف درگذشت

ابراهیم زنگنه پژوهشگر و نویسنده شاخص خواف درگذشت

به گزارش خواف نیوز رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خواف گفت: ابراهیم زنگنه پژوهشگر و نویسنده شاخص این شهرستان و صاحب تألیفات بسیار در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی دار فانی را وداع گفت.  عبدالحکیم مشورتی خاطرنشان کرد: ابراهیم زنگنه قاسم‌آبادی فرزند غلام‌حسین، زاده سوم تیرماه سال ۱۳۱۴ و به روایتی در ۱۴ تیر ۱۳۱۰

به گزارش خواف نیوز رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خواف گفت: ابراهیم زنگنه پژوهشگر و نویسنده شاخص این شهرستان و صاحب تألیفات بسیار در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی دار فانی را وداع گفت.

 عبدالحکیم مشورتی خاطرنشان کرد: ابراهیم زنگنه قاسم‌آبادی فرزند غلام‌حسین، زاده سوم تیرماه سال ۱۳۱۴ و به روایتی در ۱۴ تیر ۱۳۱۰ هـجری خورشیدی در سن ۸۸ سالگی به دیدار معبود شتافت.

وی با بیان اینکه از وی به عنوان نخستین معلم بومی شهرستان خواف نام برده می‌شد، تصریح کرد: زنگنه قاسم‌آبادی به عنوان یکی از محققان و پژوهشگران پرکار خراسانی، پیشگام در امر معرفی و شناساندن پیشینۀ درخشان خواف و دومین کسی بود که بعد از محمدرضا خسروی نویسندۀ کتاب «جغرافیای تاریخی ولایت زاوه» تحقیقات گسترده‌ای پیرامون خواف، گذشته و مشاهیر و بزرگان آن به انجام رسانیده و اولین فرد خوافی بوده که دست به این کار مهم زده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خواف عنوان کرد: مرحوم زنگنه در خانواده‌ای متوسط در روستای (شهر فعلی) قاسم‌آباد و مرکز کنونی بخش جلگه زوزن از توابع شهرستان خواف چشم به جهان گشود.

وی خاطرنشان کرد: چون در آن زمان فرهنگ کلاسیک در منطقه خواف وجود نداشت پدرش که مردی بیداردل و روشن ضمیر بود وی را در سن ۵ سالگی به مکتب‌خانه گذاشت و معلم سرخانه‌ای (خصوصی) برای تدریس او گرفت.

مشورتی گفت: مرحوم زنگنه بعد از ۶ ماه قرآن مجید را به خوبی آموخت و سپس به خواندن و نوشتن فارسی در سطح کتب حافظ، سعدی و شاهنامه پرداخت و سپس مقدمات عربی را در خدمت مرحوم شیخ محمدحسین محرابی آموخت و پیوسته جزء شاگردان ممتاز ایشان بود.

وی ادامه داد: ابراهیم زنگنه از سال ۱۳۳۷ استخدام وزارت فرهنگ وقت درآمد و به عنوان مدیر مدرسه (اولین معلم بومی شهرستان خواف) روستای کُجنه ی زوزن به خدمت مشغول شد و در سال ۱۳۴۳ به سمت راهنمای تعلیمات منطقه خواف و در سال ۱۳۴۴ به ریاست آموزش و پرورش این منطقه منصوب شد و تا آذرماه ۱۳۵۹ در این سمت باقی بود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خواف افزود: مرحوم زنگنه از دی‌ماه ۱۳۵۹ با تقاضای شخصی به مشهد منتقل شد و در سمت کارشناسی آموزش بزرگسالان که شامل مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه بود به کار پرداخت و در سال ۱۳۶۲ نیز با حفظ سمت به عنوان نخستین کارشناس مسئول آموزش استثنائی استان خراسان تعیین شد و در همین مسئولیت، کلینیک تست هوش کودکان استثنائی را ابداع کرد که برای کودکان در خراسان دایر شد و به توصیه وزارت آموزش و پرورش، سایر استان‌ها نیز از این اقدام پیروی کردند.

ابراهیم زنگنه در سال ۱۳۶۰ در مشهد به عضویت اتاق محققان در می‌آید و مجدانه به تحقیق پرداخت سپس در سال ۱۳۶۶ به عضویت گروه جغرافیایی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی پیوست و در سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ به مدیریت گروه جغرافیای همین موسسه منصوب شد.

وی تاکنون تألیفات زیادی به رشته تحریر درآورده است که تعدادی از کتب وی شامل تاریخ و رجال شرق خراسان جلد اول ولایت خواف، تاریخ رجال شرق خراسان جلد دوم ولایت خواف، سیمای هزارسالۀ خواف، ولایت تربت‌جام، تاریخ رجال شرق خراسان، زوزن بصره کوچک و تاریخ مشهد بزرگ است.

این نویسنده شهیر خوافی پس از تحمل یک بیماری سرانجام در سن ۸۸ سالگی به دیدار معبود شتافت از وی ۵ فرزند دختر و ۲ فرزند پسر به یادگار ماند.

جواد زنگنه شهرکی داماد مرحوم زنگنه در خصوص زمان و مکان آیین تشییع و تدفین این استاد فقید به ایسنا گفت: مقرر شده پیکر مرحوم زنگنه برای تشییع و تدفین فردا شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ به شهرستان خواف منتقل و پس از تشییع در شهرهای خواف و قاسم‌آباد، در زادگاهش شهر قاسم‌آباد به خاک سپرده شود.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.