کد خبر : 6081
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آبان 1400 - 12:30

کاهش ۸۵ درصدی تولید زغفران در خواف

کاهش ۸۵ درصدی تولید زغفران در خواف

رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خواف از کاهش عملکرد حدود ۸۵ درصدی محصول زعفران امسال در این شهرستان نسبت به سال گذشته خبر داد. به گزارش خواف نیوز اسماعیل خوش‌رفتار اظهار کرد: برداشت محصول طلای سرخ در شهرستان و در سال جاری با کاهش شدید همراه است. وی پیرامون علل این کاهش تولید

رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خواف از کاهش عملکرد حدود ۸۵ درصدی محصول زعفران امسال در این شهرستان نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خواف نیوز اسماعیل خوش‌رفتار اظهار کرد: برداشت محصول طلای سرخ در شهرستان و در سال جاری با کاهش شدید همراه است.

وی پیرامون علل این کاهش تولید گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی طی ۲ سال اخیر و همچنین دمای بالای ۴۰ درجه سانتی گراد در تابستان باعث شد پیازهای مادر رشد مناسبی نداشت و این باعث شد پیازهای دختری کمی تولید شود و پیازها از رشد نرمال و طبیعی برخوردار نباشند.

رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خواف افزود: برداشت این محصول از پنجم آبان ماه جاری در خواف آغاز و تا پایان همین ماه ادامه دارد.

وی گفت: متوسط عملکرد این محصول در سال جاری، ۷۰۰ گرم تا یک کیلوگرم در هکتار است و پیش بینی می‌شود در سال جاری حدود چهار تن عملکرد محصول داشته باشیم که نسبت به سال گذشته ۸۰ تا ۸۵ درصد افت عملکرد کل در برداشت این محصول را شاهد هستیم.

به گفته خوش‌رفتار، گل‌ها و کلاله‌ها امسال کوچکتر و از نسبت وزنی کمتری نسبت به سال گذشته برخوردارند؛ به طوری که در سال‌های گذشته هر ۸۰ تا  ۹۰  کیلو گل، یک کیلو سرگل می‌داد اما امسال هر ۱۰۰ کیلو گل یک کیلو سرگل می‌دهد.

وی اضافه کرد: کشت انبوه گیاه زغفران در خواف، قدمتی بیشتر از ۲۰ سال دارد و هم اینک در مزارع زعفران این شهرستان، قریب به ۴۵۰۰ بهره بردار، مشغول کاشت و برداشت زعفران هستند.

وی با اعلام این که سطح زیر کشت زعفران خواف، ۴۷۵۰ هکتار است و بخش سلامی در این شهرستان بیشترین کشت این محصول را به خود اختصاص داده است، افزود: متوسط عمر گیاه زعفران در شهرستان خواف ۶ تا هفت سال است.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.