کد خبر : 6087
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1400 - 12:36

حمله گرگ‌ها به گوسفندان یک روستایی در خواف

حمله گرگ‌ها به گوسفندان یک روستایی در خواف

مسئول بسیج روستایی روستای سراب اظهار کرد: چند قلاده گرگ گرسنه با حمله به گله گوسفندان در طویله ۱۲ راس گوسفند را تلف کردند. حسین مقطه باز گشنی به ایسنا گفت: این اتفاق نیمه شب گذشته، ۲۳ آبان ماه جاری، در حالی رخ داد که گرگ‌های گرسنه به آغل گوسفندان حمله کرده و در بی‌خبری

مسئول بسیج روستایی روستای سراب اظهار کرد: چند قلاده گرگ گرسنه با حمله به گله گوسفندان در طویله ۱۲ راس گوسفند را تلف کردند.

حسین مقطه باز گشنی به ایسنا گفت: این اتفاق نیمه شب گذشته، ۲۳ آبان ماه جاری، در حالی رخ داد که گرگ‌های گرسنه به آغل گوسفندان حمله کرده و در بی‌خبری صاحب احشام، گوسفندان را یکی پس از دیگری تلف کردند.

وی با بیان اینکه با تلف شدن این گوسفندان بیش از ۲۶۰ میلیون ریال به این دامدار خسارت وارد شد که البته بیمه بودند.

مقطع باز گشتی خواستار مساعدت ادارات ذی ربط با این دامدار متضرر شد.

به گفته وی اغلب ساکنان روستای سراب که حدود ۳۰۰ خانوار هستند، از طریق دامداری و کشاورزی امرار معاش می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی خواف نیز در این خصوص گفت: از ابتدای سال جاری در حدود ۱۳۱ هزار راس دام سبک و سنگین در شهرستان بیمه شدند و بیشتر دام‌های سبک و سنگنین در خواف تحت پوشش بیمه پایه هستند. این نوع بیمه خسارت‌های ناشی از آبله، آتش سوزی غیرعمد، اکتیما، بروسلوز، بیماری‌های بازپدید، بیماری‌های نوپدید، تب برفکی، تخریب آغل ناشی از عوامل قهری و طبیعی، زلزله، سرما، یخ زدگی، سیل، شاربن یا سیاه زخم، صاعقه، طاعون نشخوارکنندگان و هاری را شامل می‌شود و تلفات ناشی از حمله گرگ و درندگان به دام‌ها را در بر نمی‌گیرد.

رحمان دادپور یادآور شد: چنانچه بیمه احشام این دامدار از نوع بیمه تکمیلی باشد، مواردی همچون آنتروتوکسمی، پرت شدن از کوه، حمله وحوش، ذات الریه(پنومونی) سالمونلوز، شاربن علامتی، مارگزیدگی و نفخ کفیمی را شامل شده و او می‌تواند پیگیر جبران خسارت از بیمه باشد. 

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست خواف نیز به ایسنا گفت: تلفات ناشی از حمله درندگان به احشام شامل پرداخت خسارت از سوی این اداره نمی‌شود.

داود نورمحمدی افزود: عموما گرگ از روشنایی و انسان می‌ترسد و اثبات گرگ بودن حیوان درنده نیز باید حتما انجام شود. 

وی بیان کرد: حیوان درنده دیگری به نام گرگاس که از نتیجه لقاح گرگ و سگ هست و خوی هم زیستی با انسان را از سگ و درندگی را از گرگ دارد نیز در طبیعت زندگی می‌کند که گاهی اوقات به احشام داخل روستاها حمله و آن‌ها را تلف می‌کند.

روستای سراب با ۴۰۰۰ راس دام در ۲۵ کیلومتری شهر خواف مرکز این شهرستان واقع است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.