کد خبر : 2221
تاریخ انتشار : شنبه 27 بهمن 1397 - 9:10

استاندار خراسان رضوی: مدیر عامل شرکت سنگان میزان گردش مالی را ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد اما در روستاهای اطراف آن مردم بیکار هستند و مدیریتی در زمینه آب، برق و درمانگاه ها وجود ندارد.

استاندار خراسان رضوی: مدیر عامل شرکت سنگان میزان گردش مالی را ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد اما در روستاهای اطراف آن مردم بیکار هستند و مدیریتی در زمینه آب، برق و درمانگاه ها وجود ندارد.

به گزارش خواف نیوز علی‌رضا رزم حسینی شب گذشته، ۲۵ بهمن، در دومین جشنواره علمی رضوی در محل مرکز همایش‌ های دانشگاه علوم پزشکی مشهد (برج سپید) اظهار کرد: امیدوارم به عنوان خدمت ‌گذار مردم، در این دوره که توفیق خادمی امام رضا(ع) و مردم خراسان را پیدا کرده ام، گامی در جهت پیشرفت و

به گزارش خواف نیوز علی‌رضا رزم حسینی شب گذشته، ۲۵ بهمن، در دومین جشنواره علمی رضوی در محل مرکز همایش‌ های دانشگاه علوم پزشکی مشهد (برج سپید) اظهار کرد: امیدوارم به عنوان خدمت ‌گذار مردم، در این دوره که توفیق خادمی امام رضا(ع) و مردم خراسان را پیدا کرده ام، گامی در جهت پیشرفت و تعالی این استان بردارم. حضور پرشور مردم وفادار، علاقه مند و بزرگوار را در راهپیمایی ۲۲ بهمن را تبریک عرض می کنم که روی دشمنان و کارگزاران حکومت را کم کرد و علی رغم تمام مشکلات و انتظارات خود به صحنه آمدند و پایبندی خود را به نظام، انقلاب و خون شهیدان نشان دادند.

 

استاندار خراسان رضوی ضمن تشکر از استاندار سابق خراسان رضوی به دلیل پیشنهاد ایده شبکه دانشگاهی خاطرنشان کرد: پیشینه دانشگاهی ایران بیشتر از آن که جامعه محور باشد، فرد محور بوده و شخصیت های عالی مقام و برجسته ای در تاریخ دانشگاهی ایران پرورش و به دنیا عرضه شدند که منشا افتخار برای ایران هستند.

 

برجستگی ایران در فردگرایی

رزم حسینی بیان کرد: ما در فرد محوری برجسته هستیم. رشد علمی در کشور بر اساس آمار های اعلام شده توسط مسئولین، دارای رشدی فزاینده بوده و کارنامه درخشانی دارد اما در جامعه محوری یا مردم محوری، آثار آن در بطن مردم کمتر دیده می‌شود. چگونه می شود که دانشگاه فردوسی علی رغم پیشنه مهمی که دارد و به عنوان یکی از دانشگاه های برجسته کشور، اساتید آن از کنار حاشینه نشینی عبور کنند اما درد و رنج آنان را مشاهده نکنند و یا با وجود دیدن، برای آن چاره اندیشی نکنند؟

 

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: چگونه می شود که در یکی از مناطق مهم حاصل خیز کشور که به عنوان هند ایرانمطرح است که نمی خواهم اسمی از آن ببرم، قبل از انقلاب دانشکده کشاورزی وجود داشته باشد که در آن روش های آبیاری تحت فشار، الگوی کشت و بهره وری از آن و همچنین اقتصاد کشاورزی آموزش داده می شد اما  استادان برجسته آن از کنار مزرعه ای عبور کنند که دارای راندمان ضعیف آب بوده و کشاورزان آن در فقر و رنج بسر می برند و بهره ای ازاقتصاد کشاورزی نمی برد ولی برای آن چاره جویی نکنند؟

 

رزم حسینی مطرح کرد: همچنین در استان خراسان رضوی، اساتید اقتصاد، رقم بالای سپرده های بانکی را می بینند که به عقیده بنده خراسان یکی از استان های برتر کشور در این زمینه است، اما ۴۸ درصد آن از استان خارج می شود.

 

وی ادامه داد: نمی دانم باید چگونه این شبکه دانشگاهی را در بطن مردم وارد کرد و با آنان گفت و گو کرد اما این ارتباط باید با مردم برقرار شود و به عقیده من یکی از کارهایی که باید انجام شود، اجرا اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی است.

 

افزایش ارتباط دانشگاه ها با شرکت های توسعه گرا

استاندار خراسان رضوی گفت: اگر ما امروز شرکت های نامدار و توسعه گرا را داوطلبانه در توسعه کشور سهیم می کنیم، باید چسبندگی و ارتباط آن را با دانشگاه افزایش دهیم که این الگویی موفق و دارای آثار فراوانی است و اگر جلسه ای در این رابطه برگزار شود، می توان ساعت ها در این باره گفت و گو کرد.

 

رزم حسینی اظهار کرد: امروز مدیریت توسعه ما بدون صاحب است و دولت سالاری و انتظار توسعه از دولت وقت گذراندن است. ما در حوزه زیرساخت کارهایی انجام داده ایم ولی نباید توسعه که به معنای فرابخشی اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و امنیت است را دولتی کنیم بلکه باید مردمی باشد.

 

اقتصاد مقاومتی مردمی به مثابه استفاده از مشارک مردمی در امر توسعه

وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی مردمی یعنی استفاده از مشارکت های  مردم در حوزه کار، تلاش، اشتغال، معیشت پایدار، کارگاه های کوچک خرد روشتایی و شهری و اقتصاد خرد است که خوشبختانه این ظرفیت ها در خراسان وجود دارد و می توان از آن استفاده کرد.

 

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: بنده در چهل روز از آغاز فعالیت خود به چندین شهرستان سفر کرده و از مرز شمال ۳۰۰ کیلومتر بازدید میدانی انجام داده ام. در شهرستان خواف، مدیر عامل شرکت سنگان میزان گردش مالی را ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد اما در روستاهای اطراف آن مردم بیکار هستند و مدیریتی در زمینه آب، برق و درمانگاه ها وجود ندارد. همچنین رسوب پول این شرکت در بانک ها ۱۰۰ میلیارد تومان است؛ یعنی ۱۰۰ میلیارد تومان رسوب پولی است که مردم پیرامونی هیچ بهره ای از آن نمی برند. بنده پیشنهاد دادم که به بانک مراجعه کنند و درخواست اعطا وام بی بهره را به کارآفرینان و خوداشتغالان بدهند. به همین راحتی خلق پول شکل می گیرد.

 

وی ادامه داد: در یکی از شهرستان های اطراف خواف، بخشداری وجود دارد که تنها با دو پرسنل اداره می شود و این بخشدار قرار است ۴۰ هزار نفر در پیرامون را با بودجه یک میلیارد تومان اداره کند آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟

 

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: امروز ۷۴ درصد جمعیت روستایی و ۲۶ درصد شهری است و بر طبق آمارهای مرکز آمار در سال ۹۵، در پنج سال گذشته جامعه شهری سه برابر بزرگتر شده و به معنای عدم توازن توسعه است یعنی حاشیه شهر، بیکاری و تخلیه روستاها افزایش یافته است.

 

علت تخلیه روستاها عدم مدیریت واحد است

رزم حسینی با بیان اینکه علت تخلیه روستاها خشکسالی نیست، گفت: علت آن عدم مدیریت واحد است. روستاهای ما فاقد صاحب هستند و دهیار روستا توسط شورایی انتخاب می شود که برادر او رئیس شورای همان روستاست و این موارد از جمله مشکلات ساختاری است. این حرف من به معنای مخالفت با شورا نیست بلکه بحثی در رابطه با توسعه است.

 

وی افزود: دانشگاه ها باید یک ماموریت جدیدی را بپذیرند تا به وسیله آن به الگو توسعه کمک کنند. زمانی که مردم بدانند که امر توسعه دارای صاحب است پول خود را در این کار مشارکت می دهند و این امر را به حول قوه الهی در این استان خواهید دید.

 

روحانیون باید تربیون و بلندگوی فرهنگ اقتصادی را گسترش دهند

استاندار خراسان رضوی تشریح کرد: بنده در این چهل روز از انتصابم در حال راه اندازی گفتمان هستم تا علمای دین را به صحنه وارد می کنم زیرا این روحانیون باید تربیون و بلندگوی فرهنگ اقتصادی را گسترش دهند و به جوانان بگویند که بیکاری مزمت ائمه و بزرگان ما است. کار وجود دارد ولی ما بلد نیستیم که روش کسب و کار را به مردم آموزش دهیم.

 

رزم حسینی بیان کرد: زمانی که یک دهستان ۲۰ هزار نفری را رها می کنیم و بخشداری با دو نفر پرسنل و دهیاری را با ۳۰۰ هزار تومان حقوق بر سر کار می گذاریم چه انتظاری برای ایجاد کسب وکار دارید؟

 

هر صنعتی باید پیرامون خود را با خلق پول توسعه دهد

وی اضافه کرد: شرکت های توسعه گرا، مدل مرکز و پیرامونی است و هر صنعتی باید پیرامون خود را با خلق پول توسعه دهد نه با پول امدادی. الگو توانمند سازی در خراسان رضوی راه اندازی خواهد شد و انشالله تحقق آن را به چشم خواهید دید.

 

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: کسب و کار خرد در روستاها ایجاد می شود و اگر در روستایی هیچ مزیت اقتصادی وجود نداشته باشد می توان از تجمیع روستایی بهره گرفت و علمای دانشگاه باید به این سمت کشیده شوند و این شبکه خوبی که ایجاد شده، امیدوارم گسترش آن همه افراد را درگیر کند و فقط منحصر به دولتی ها نباشد.

 

رزم حسینی خاطرنشان کرد: همچنین شیعه، سنی، همه اقلیت های مذهبی وهر کسی که شهروند جمهوری اسلامی ایراناست باید زیر چتر این گسترش قرار  بگیرند و دانشگاه ها نیز مسئولیت یکی از مناطق اقتصادی را برعهده بگیرد زیرا ما از آن ها درخواست پول نداریم.

 

وی ادامه داد: تا به امروز ۱۳ موسسه توسعه گرا مسئولیت بخشی از استان را بر عهده گرفته اند و یکی از عرب های شیعه نیز بخشی از طرقبه و شاندیز را بر عهده گرفته است. پول وجود دارد و شما باید پول را به وسیله صندق های خرد مردمی جمع آوری کنید. این حرف های من شعار نیست بلکه تجربه پنج سال کار است و امروز با قاطعیت در رابطه با آن صحبت می کنم.

 

تقسیم ایران به ۱۰۰ منطقه اقتصادی

استاندار خراسان رضوی مطرح کرد: روزگاری خواهد رسید که باید ایران را به ۱۰۰ منطقه اقتصادی تقسیم کنیم و هزاران شرکت را در ساخت کشور به کار بگیریم و دولت تبدیل به کارگزاری واقعی شود و دولت دیوان سالار را کوچک و مردم را بزرگ کنیم.

 

رزم حسینی عنوان کرد: این مسیری است که چه دولت اصول گرا و چه دولت اصلاح طلب مجبور به طی کردن آن است. ما در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی هستم و نمی توانیم به روش گذشته کشور را اداره کنیم زیرا آن روش ها مربوط به گذشته است.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در راهبردی که که مملو از آرمان های درخشان و بزرگ است بر اجرا تاکید دارند آن هم با سبکی جدید نه با سبک قدیمی و دولت جاری که پول نفت را بگیرد و میان کارمندان دولت توزیع کند پس مردم چه می شوند؟ جامعه روستایی و شهری چه می شود؟ چه کسی باید اقتصاد آنان را فراهم کند؟

 

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما در کرمان برآورد کرده بودیم که با دلار ۳هزار و ۸۰۰ هر بانویی حداقل ۱۰ میلیون تومان زیورآلات استفاده می کنند و برآورد ما این بود که بانوان در کرمان ۵ هزار میلیارد تومان زیورآلاتی دارند که هیچ بهره اقتصادی ندارد و در مقابل جوانان آنان بیکار هستند. اگر این امر برقرار شود که بانوان زیورآلات خود را در محلی امن قرار دهند و از محل آن جوانان آنان مشغول به کار شوند کدام را انتخاب خواهید کرد؟

 

رزم حسینی تصریح کرد: چند شب گذشته در گفت و گویی با آقای قرائتی ضمن شرح تمام این مسائل ایشان گفتند که باید نهضتی راه اندازی شود و درست است اگر میخواهیم کشوری خود ساخته، سربلند، متمکن و متدین را داشته باشیم باید این نهضت را راه اندازی کنیم.

 

سرمایه گذاران، مجاهدان اقتصادی هستند

وی اضافه کرد: علما دین، روحانیت و ائمه جمعه کوتاهی کردند زیرا باید فرهنگ غنی خلق ثروت مشروع که اصل بر برائت است را اجرا کنند. اگر سرمایه گذاری پول شویی کند طبق قانون باید با او برخورد شود اما تا زمانی که پرونده ای ندارد باید مورد تکریم قرار بگیرد زیرا یک مجاهد اقتصادی است.

 

استاندار خراسن رضوی تشریح کرد: بر اساس ادعا بانک مرکزی، یک میلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی که در دستاقتصاد ایران است که مربوط به مردم و شرکت ها است و بانک فقط نگهبان پول است. چرا این پول در اقتصاد تزریق نمی شود؟ به استان ها تزریق نمی شود؟چرا خلق ثروت نمی کند؟

 

رزم حسینی گفت: فضای کسب و کار باید بهتر شوند در حال حاضر ارکان حکومت در این استان به پای کار آمده اند که در تاریخ دیوان سالاری ایران امری بی سابقه است. در طی قراردادهایی که تاکنون امضا شده است علاوه بر امام جمعه، رئیس دادگستری، فرماندار و نمایندگان مجلس، سرمایه داران نیز قراردادها را امضا کردند.

 

همه مدیران باید  نیت وقف خدمت را پیدا کنند

وی اضافه کرد: ارکان حکومت باید همراه شوند. همه مدیران باید  نیت وقف خدمت را پیدا کنند. در شهر مشهد سرمایه داری وجود دارد که شاید پرونده قضایی هم داشته باشد ولی رئیس دادگستری قراردادی که با او بسته شد را امضا کرد. ما این چنین شخصیت های کارآفرین در کشور داریم که باید مورد تکریم قرار بگیرند و مجسمه های آنان را در میادین نصب کنیم.

 

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در آغاز دهه پنجم، باید گفتمان جدیدی در خراسان شکل بگیرد. بنده در گفت و گویی با فرماندهان نیرو انتظامی تعاملی بودن گفتمان در خراسان رضوی حتی با معترضین را تاکید کردم زیرا مردم حق دارند که معترض باشند زیرا باید با آنان گفت و گو کنیم.

 

رزم حسینی بیان کرد: نباید اینقدر به یکدیگر بدبین باشیم و اگر می خواهیم تبدیل به یک استان نمونه در کشور باشیم، باید نسبت به یکدیگر خوشبین باشیم و به یکدیگر اعتماد کنیم زیرا کشور را باید خودمان بسازیم و تاریخ نیز نشان داده که خارجی ها کاری برای ما نخواهند کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.