کد خبر : 471
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 شهریور 1397 - 17:40

سیاه، اما درخشان/ سنگان، مادر سنگ آهن شرق کشور

سیاه، اما درخشان/ سنگان، مادر سنگ آهن شرق کشور

معادن سنگ‌آهن سنگان در شهرستان خواف از مکان‌های شناخته شده تاریخی است که آثار حفر گودال‌ها و وجودغار‌های متعدد در آن بیانگراستخراج سنگ آهن در زمان‌های گذشته بوده است. به گزارش خواف نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مشهد ؛ در سال ۱۳۵۴ اکتشاف معادن سنگ آهن سنگان آغاز و عملیات اکتشاف مقدماتی در

معادن سنگ‌آهن سنگان در شهرستان خواف از مکان‌های شناخته شده تاریخی است که آثار حفر گودال‌ها و وجودغار‌های متعدد در آن بیانگراستخراج سنگ آهن در زمان‌های گذشته بوده است.

به گزارش خواف نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مشهد ؛ در سال ۱۳۵۴ اکتشاف معادن سنگ آهن سنگان آغاز و عملیات اکتشاف مقدماتی در کانسار‌های غربی و تا حدی مرکزی در سال‌های ۱۳۶۲ الی ۱۳۶۹ اجرا شد، همچنین در سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۲ عملیات اکتشاف تفصیلی آن به اتمام رسید.
سیاه، اما درخشان/ سنگان، مادر سنگ آهن شرق کشور
این معادن هم اکنون محل استقرار شرکت‌های تولید گندله و کنسانتره است و به تامین مواد اولیه و اصلی فولاد کشور می‌پردازد.

استفاده از ۷۰ درصد تجهیزات داخلی

شهرام سلطانی مدیرعامل شرکت اپال پارسیان سنگان یکی از شرکت‌های مستقر در این مجموعه، با بیان اینکه در سال ۸۸ کارخانه ۵ میلیون تنی گندله این شرکت در سنگان فعال شد و به ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده بود که با مشکلات مالی مواجه شد، می‌گوید: با سرمایه گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط شرکت اپال پارسیان سنگان، کارخانه گندله سازی را در ۲۴ ماه به بهره برداری رساند و این در حالی است که این کارخانه امروز ۲ میلیون و ۷۰۰ تن گندله تولید برای صنایع فولادسازی و آهن اسفنجی و کارخانه‌های فولاد تولید داشته است.
وی می‌گوید: در حال حاضر این مجموعه توانسته به اشتغالزایی ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۸ هزار نفر نیز غیر مستقیم اقدام کند.
سلطانی می‌افزاید: تا سال ۸۸ این کارخانه با مهندسی اروپایی فعالیت می‌کرده، اما بعد از آن مهندسیش داخلی شده که با تجهیزات ۳۰ درصد خارجی و ۷۰ درصد داخلی فعال است که تنها کارخانه‌ای در ایران می‌باشد که با مهندسی ایرانی ساخته شده است.
وی با اشاره به اینکه کارخانه کنسانتره این شرکت با تولید دو و ۴ دهم میلیون تن که با تامین مالی داخلی انجام شده در حال آماده سازی است، ادامه می‌دهد: قطعات کارخانه وارد سایت شده و در ۲۴ ماه آینده این کارخانه راه اندازی می‌شود و ۴۵۰ نفر اشتغال مستقیم و ۵۰۰۰ نفر بطور غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.
سیاه، اما درخشان/ سنگان، مادر سنگ آهن شرق کشور
وی  گفت: تجهیزات نوینی برای معدن وارد کارخانه شده که برای ارتقاء و پیشرفت بیشتر از این پتانسیل‌های جدید استفاده می‌کنیم، همچنین برای بازیابی آب از سد باطله به کارخانه جهت مصرف بهینه آب نیز اقداماتی انجام شده است.
سلطانی با بیان اینکه کارخانه گندله سازی این شرکت با ۵ میلیون تن تولید، فعالیت می‌کند، می‌گوید: کارخانه کنسانتره با ۲۶۰ هزارتن تولید در یکماه که ظرفیت آن دو و ۶ میلیون تن است و همچنین کارخانه‌ای که درحال ساخت است ظرفیت آن دو و ۴ میلیون تن می‌باشد.

تامین آب، تامین حیات فولاد کشور

مهدی زمانی مدیرعامل مجتمع توسعه ملی نیز از راه اندازی کارخانه کنسانتره فاز دوم در سال ۹۸ خبر می‌دهد و می‌گوید: درحال حاضر ظرفیت اسمی تولید ۸ هزار تن کنسانتره در فاز اول را داریم، ولی در حدود ۵ هزار و ۵۰۰ تن تولید روزانه کنسانتره می‌باشد که در صورت تامین آب مورد نیاز این تولید به ۸ هزار تن می‌رسد و این کنسانتره‌های تولید شده  به شرکت‌های گندله سازی منتقل می‌شود.
وی با بیان اینکه تا ۲ سال آینده با راه اندازی کارخانه آبگیری ۸۰ درصد از آب مصرفی دوباره به چرخه برمی گردد، ادامه می‌دهد: برای تولید ۲ میلیون تن در سال روزانه حدود ۴ هزار مترمکعب مصرف آب داریم.
سیاه، اما درخشان/ سنگان، مادر سنگ آهن شرق کشور
زمانی سهام فولاد خوزستان در سرمایه گذاری این مجموعه را ۶۷ درصد عنوان می‌کند و می‌افزاید: که این سهام حدود ۳ هزار میلیارد تومان است و بقیه از صندوق بازنشسته بانک‌ها تامین می‌شود.
وی می‌گوید: در مجتمع توسعه ملی، فاز اول آن ۴۰۰ نفر اشتغال دارند که با راه اندازی کارخانه گندله سازی این رقم با ۲۵۰ نفر شاغل بصورت مستقیم افزایش می‌یاید و این در حالی است که ۸۰ درصد اشتغال از افراد بومی منطقه هستند.

رکورددار تولید یکساله گندله در کشور

سید محسن میرمحمدی مدیر عامل شرکت صنایع معدنی فولاد خراسان با اعلام اینکه مرداد ماه سال گذشته کارخانه گنده سازی این شرکت افتتاح شد، می‌گوید: این شرکت در حال حاضر در واحد گندله سازی خود ۵ میلیون تن تولید دارد که توانسته در طول یکسال فعالیت آغازین خود با ۵۰ درصد تولید محصول، رکورددار این حجم از تولید در کشور در این بازه زمانی باشد.
وی ادامه می‌دهد: واحد کنسانتره سازی آن نیز تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با راه اندازی این واحد ۱۳۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۵ هزار نفر غیرمستقیم مشغول به فعالیت می‌شوند.

سنگان، قطب بزرگ اقتصاد خراسان رضوی

معاون اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان رضوی، منطقه خواف و سنگان را قطب بزرگ اقتصاد استان معرفی می‌کند و می‌گوید:این منطقه از ظرفیت‌های مهم اقتصادی خراسان رضوی است و از سال ۹۳ منطقه معدنی سنگان فقط یک زمین خالی بود که اکنون با ۱۵ درصد رشد روبرو است، در عرصه معدن ۵۵۰ کیلومتر مربع از معادن به ۵۰ مجموعه واگذار شده، و اکنون ۳۸ شرکت در این زمینه فعال هستند.
سیاه، اما درخشان/ سنگان، مادر سنگ آهن شرق کشور
قربان میرزایی با بیان اینکه سیاست‌های استان  این است که دیگر خام فروشی نکنیم، گفت: دولت فضای ساخت کنسانتره و گندله را آماده کرده و بستر‌های تهیه فولاد را و در نظر دارد تا جلوی خام فروشی محصول گرفته شود و قرار است ۳۰ درصد فولاد کشور در این محل تولید و در افق ۱۴۰۴ در برنامه استانی تولید ۲۳ و نیم میلیون تن گندله داریم که امروز ۱۲ میلیون تن است، و ۲۸ میلیون تن کنسانتره در سال ۱۴۰۴ خواهیم داشت.معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی ادامه می‌دهد: ۱۰ میلیون تن فولاد خام نیز قرار است که تولید استان خراسان رضوی در افق ۱۴۰۴ باشد که امروز یک میلیون و ۶۰۰ تن می‌باشد، در این منطقه درحال حاضر ۷ هزار شغل مستقیم و ۲۰ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد شده که با این ظرفیت‌ها در آینده منطقه خواف و سنگان یک قطب صنعتی جدی در کشور خواهد شد و این امر مستلزم ایجاد زیرساخت‌های مناسب است.

رغبت سرمایه گذاری در خواف

محمدرضا پهلوان نژاد فرماندار خواف نیز می‌گوید: منطقه خواف باتوجه به مرزی بودن آن یک منطقه امن است به همین دلیل سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری دارند و علاوه بر حوزه صنعت در این منطقه به لحاظ کمی و کیفی بهترین معادن سنگ آهن کشور در این محل است، چون میزان گوگرد و فسفر به مراتب کمتر از جا‌های دیگر مشاهده می‌شود، همچنین درمنطقه سنگان از توابع شهرستان خواف از ابتدای سال ۹۲ تا الان ۲ هزار درصد رشد صنعتی داشته ایم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.