کد خبر : 294
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 3:36

غبار غربت و گمنامی بر مزار شهدای گمنام خواف / استمرار خواب هفت‌ساله مسؤولان در ساماندهی گلزار شهدا

غبار غربت و گمنامی بر مزار شهدای گمنام خواف / استمرار خواب هفت‌ساله مسؤولان در ساماندهی گلزار شهدا

با گذشت هفت سال از حضور میهمانان بهشتی در شهر خواف در سایه غفلت مسؤولان این شهرستان همواره شاهد غبار غربت و گمنامی بر مزار شهدای گمنام خواف هستیم. به گزارش خواف نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از خواف، هشت سال دوران دفاع مقدس بیانگر روزهای پرافتخار  تاریخ ایران اسلامی است که فرزندان برومند

با گذشت هفت سال از حضور میهمانان بهشتی در شهر خواف در سایه غفلت مسؤولان این شهرستان همواره شاهد غبار غربت و گمنامی بر مزار شهدای گمنام خواف هستیم.

به گزارش خواف نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از خواف، هشت سال دوران دفاع مقدس بیانگر روزهای پرافتخار  تاریخ ایران اسلامی است که فرزندان برومند انقلاب با دستانی خالی و قلبی مملو از ایمان در برابر قدرت‌های استکباری جهان قد علم کردند و با دفاع جانانه از ذره‌ذره خاک میهن شرایطی را رقم زدند که همواره ملت ایران از نعمت آرامش برخوردار و در سایه امنیتی که به برکت خون شهدا پدید آمده است زندگی کنند.

سال 1390 شهر خواف میزبان اختران بی‌نشانی شد که به یُمن قدومشان فضایی معنوی را در شهرستان خلق و دل‌های بسیاری را به فرهنگ ایثار و شهادت گره زدند و مردم این شهرستان تصورشان این بود که با احداث یادمانی بر مزار این دو شهید شاهد برگزاری مراسم‌های معنوی در آن باشند.

اما متأسفانه باگذشت هفت سال با حضور بر مزار قبور مطهر این دو شهید آنچه را که تصور مردم بود تداعی نمی‌شود بلکه با اندکی تأمل، غریبانه بودن آنان در اذهان تداعی می‌شود.

اگرچه مکانی که برای دفن این شهیدان در نظر گرفته‌شده دریکی از بلندترین نقاط شهر است اما بی‌توجهی مسئولان و نابسامانی که در این مکان وجود دارد علاوه بر ایجاد جلوه‌ای نازیبا، منجر به نارضایتی و گلایه بسیاری از خانواده‌های معظم شهدا و اقشار مختلف مردم در این شهرستان شده است.

مردم شهر خواف که با حضور پرشورشان در مراسم تشییع شهدای گمنام در فضایی معنوی به‌خوبی رسم مهمان‌نوازی را به‌جا آوردند انتظارشان این است که مسئولان آستین همت بالا بزنند و باگذشت 7 سال از آرام گرفتن پیکرهای این شهیدان به وعده‌های خود جامعه عمل بپوشانند.

اگرچه ساخت مزار احتیاج شهدای گمنام نیست و آن‌ها با فدای جان خود به حقیقتی دست‌یافته‌اند که با ساخت مزار و برگزاری یادمان قابل جبران نیست ولی وجود مزار تلنگری بر وجدان خفته ما انسان‌هایی است که گاه فراموش می‌کنیم که آرامش و امنیت امروز را مرهون چه کسانی هستیم.

جنگی یکی از شهروندان خواف با انتقاد از عدم توجه مسئولان به موضوع ساخت یادمان شهدای گمنام در این شهرستان گفت: حال که توفیق حضور این شهدای عزیز را در شهرمان یافته‌ایم از مسئولان مربوطه انتظارمی رود هرچه زودتر نسبت به ساماندهی مزار شهدا اقدام کنند چراکه شایسته نیست به‌عنوان میهمان مورد بی‌توجهی قرار گیرند.

شهروند دیگر خوافی با تأکید بر این‌که مکانی که برای دفن شهدای گمنام در نظر گرفته‌شده، بسیار مناسب است اما متأسفانه اقدامی برای ساخت فضای مناسب در این مکان انجام‌نشده است یادآور شد: قرار گرفتن قبور شهدای گمنام خواف بر فراز تپه‌ای بزرگ و مشرف بر شهر در حقیقت می‌تواند مجموعه‌های فراوانی را در خود جای دهد که هم معرف شهر و هم زنده نگه‌داشتن فرهنگ شهادت  در میان آحاد جامعه باشد.

شجاع خاطرنشان کرد: اگرچه لفظ گمنامی بر این شهدا گذاشته‌اند، اما آن‌ها در نزد خداوند دارای بالاترین نام و نشان هستند و این ما هستیم که نیازمند شفاعت آنان هستیم.

ابراهیمی شهروند دیگر خوافی ابراز داشت: برای آوردن شهدا همه شوق دارند ولی نمی‌دانم چرا بعدازاینکه این گل‌های پرپر را تدفین کردند، دیگر اقدامی نشد.

وی ادامه داد: حدود 7 سال از تدفین شهدا می‌گذرد که فقط وعده‌ها و قول‌هایی برای ساماندهی مزار این دو شهید داده می‌شود اما تاکنون هیچ وعده‌ای رنگ تحقق به خود نگرفته و شهدای گمنامی که در این شهر در خاک آرام‌گرفته‌اند، هنوز گمنام‌اند.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه خواف در گفتگو با فارس گفت: بدون شک ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر بوده که یکی از مؤثرترین آن‌ها حضور مطهر شهدای گمنام در شهرهای مختلف است تا فراموش نکنیم چه کسانی  این‌همه عزت و سربلندی را برای ما به ارمغان آورده‌اند.

حجت‌الاسلام سیدالحسینی افزود: هفت سال است که پیکر مطهر دو شهید گمنام در شهر خواف در بالای تپه‌ای که به تپه شهدا معروف است به خاک سپرده‌شده است ولی وضعیت فعلی مزار شهدای گمنام شایسته شهدا نیست.

وی با اشاره به اینکه عزم و اراده جدی برای آبادانی و ایجاد فضای مناسب و درخورشان شهدا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: باوجود صرف هزینه، متأسفانه تا به امروز آن‌طور که باید و انتظارمی رفت نسبت به تکمیل مزاری درخورشان شهدای گمنام اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس  بنیاد شهید و امور ایثارگران خواف هم با تأکید بر این‌که متولی امور مربوط به گلزار شهدای گمنام، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مستقر در مرکز استان گفت: در سطح شهرستان تنها پیگیری امور مربوط به ساخت المان ، مرمت و زیباسازی مجموعه گلزار به‌صورت هیأت امنایی است و در چارچوب ضوابط تصمیم‌گیری می‌شود.

علی رمضانی با ابراز تأسف از این‌که در خصوص کد و سرفصل اعتباری که بتوان اقدامات شایسته‌ای انجام داد برای هیچ‌کدام از دستگاه‌های متولی امر ابلاغ نشده و کارگروهی هم برای پی گیری اختصاص بودجه تعریف‌نشده است افزود:  باید تلاش شود تا از مشارکت‌های مردمی و خیرین بهره گرفت و با تلاش‌ها و پیگیری‌های زیادی که صورت گرفته بخشی از کارها ازجمله واگذاری زمین، مسطح نمودن ، بهسازی مسیر و تأمین آب فضای سبز انجام‌شده است.

 رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خواف بیان داشت: با شرکت‌های معدنی و شهرداری مذاکراتی صورت گرفته که با حفظ بخشی از مجموعه بنام گلزار با بستن قرارداد واگذار گردد که قرار است در جلسه‌ای در صورت موافقت اعضا این تصمیم نهایی شود.

فرماندار شهرستان خواف در مورد ساماندهی مزار شهدای گمنام این شهرستان گفت: با توجه به تصمیم هیأت امنای مزار شهدای گمنام شهر خواف مقرر گردیده است که پس از طی مراحل قانونی ، پروژه ساماندهی مزار مذکور به بخش خصوصی واگذار گردد.

محمدرضا پهلوان نژاد بیان داشت: متولی مزار شهدای گمنام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که تأخیر در ساماندهی مزار به علت حضور نداشتن این اداره در شهرستان است.

وی جانمایی غیر مناسب محل المان مزار شهدای گمنام خواف را یکی دیگر از علت‌های تأخیر در ساماندهی مزار دانست و خاطرنشان کرد: به‌منظور رفع این مشکل و به جهت حفظ حرمت و جایگاه شهدای گمنام در شهرستان، تصمیم هیأت امنا مقرر گردید پس از طی مراحل قانونی ، کلیه امورات مربوط به ساماندهی مزار به بخش خصوصی واگذار شود تا نسبت به ساماندهی و زیباسازی محیط پیرامون مزار اقدام نماید.

به‌هرحال مردم شهر خواف امیدوارند در شرایطی که بیش از گذشته چشم‌انتظار عنایت شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه هستیم مسئولان این شهرستان لحظه‌ای به خود بیایند و به این بیاندیشند که مسئولیت و میزی که امروز در اختیاردارند به برکت خون شهدا و فداکاری‌هایی انسان‌های آزاده‌ای هستند که امروز محل دفن پیکر مطهر دو نفر از آنان در شهر خواف مورد بی‌توجهی قرارگرفته است.

===============

گزارش از: عباس ابراهیم بای

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.