کد خبر : 6894
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1402 - 7:58

مشاهده همزمان چهار قلاده پلنگ در ارتفاعات خواف

مشاهده همزمان چهار قلاده پلنگ در ارتفاعات خواف

مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی از مشاهده چهار قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات شهرستان خواف خبر داد. به گزارش خواف نیوز به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، مهدی الله پور اظهار داشت: همیاران حفاظت محیط زیست شهرستان خواف که در ارتفاعات

مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی از مشاهده چهار قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات شهرستان خواف خبر داد.

به گزارش خواف نیوز به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، مهدی الله پور اظهار داشت: همیاران حفاظت محیط زیست شهرستان خواف که در ارتفاعات این شهرستان مشغول کوهنوردی بودند، موفق به مشاهده چهار قلاده پلنگ‌ایرانی (یک قلاده پلنگ بالغ و سه توله) و تصویربرداری از آن‌ها در ارتفاعات خواف شدند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: برابر برآورد کارشناسی حاصل از آخرین سرشماری انجام شده در مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده این شهرستان، جمعیتی بالغ بر هزار علفخوار وحشی از گونه هایی همچون کل و بز وحشی، آهو و قوچ و میش وحشی که عمده تغذیه پلنگ‌ها را شامل می‌شوند زیست می‌کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مشاهده  گربه سانانی چون پلنگ ایرانی  که به عنوان ‘گونه پرچم’ و شاخص در جمعیت حیات وحش شناخته می‌شوند را بیانگر مطلوبیت کیفیت و کمیت در زیستگاه آن‌ها و گویای وضعیت دیگر گونه‌های جانوری و وجود آرامش در منطقه دانست و گفت: در هفته اخیر توسط محیط‌بانان شهرستان، یک چشمه در همان منطقه احیاء، و یک آبشخور جدید  ساخته شد و بهسازی یک آب انبار برای تامین آب حیات‌وحش زیستگاه انجام شد و همچنین گزارشاتی مبنی بر دوقلوزایی علفخواران وحشی در این زیستگاه دریافت شده است.

این مقام مسئول گفت: در سال‌جاری با تفاهم‌نامه منعقد شده بین صندوق ملی محیط‌زیست و صندوق خسارت کشاورزی هرگونه خسارت احتمالی پلنگ به خسارت دیدگان از جمله دام قابل جبران خواهد بود.

لازم به ذکر است گزارش مشاهده و ثبت پلنگ در این شهرستان سابقه دارد، اما مشاهده همزمان چهار قلاده جهت این گونه گوشتخوار در استان نادر بوده و کمتر در طبیعت مشاهده می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.