کد خبر : 6812
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 اسفند 1401 - 14:26

کوشک سلامه یکی از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی است

کوشک سلامه یکی از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی است

بنای تاریخی زیبایی است که حیات سیاسی منطقه خواف را در گذشته های دور به نسل حاضر معرفی می کند. آنچه مسلم است، حدود 800 سال قبل این بنا وجود داشته و قوام الدین ملک زوزن از جانب سلطان محمدخوارزمشاه آن را در سال 607 تعمیر کرد. تا پیش از سال 1326، این بنا در

بنای تاریخی زیبایی است که حیات سیاسی منطقه خواف را در گذشته های دور به نسل حاضر معرفی می کند. آنچه مسلم است، حدود 800 سال قبل این بنا وجود داشته و قوام الدین ملک زوزن از جانب سلطان محمدخوارزمشاه آن را در سال 607 تعمیر کرد. تا پیش از سال 1326، این بنا در زیر تلی از خاک پنهان بود تا اینکه خاکبرداری و تجدید بنای آن آغاز می شود. کوشک مزبور مشتمل بر سه طبقه بوده که فوقانی ترین بخش آن بازسازی گردیده است. بنابر شواهد، طبقه دوم عمارت با وجود اتاق ها و فضاهای متعدد، مکانی برای زندگی ساکنین در آن بوده و طرحی چلیپایی دارد. بازپیرایی بنای مزبور با نمای آجری سبب گردیده تا این بنا ظاهر ابنیه دوره صفویه را پیدا کند. اما به استناد متون دوران اسلامی، این بنا از سده ششم در این مکان وجود داشت.

از خصوصیات این بنا این است که پله های عریض با شیب کم طوری ساخته شده که سوار میتواند با اسب از آن بالا برود. از لحاظ امنیتی پنجره ها طوری ساخته شده که از داخل بیرون را میتوان دید ولی از پایین و بیرون داخل را نمیتوان دید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.