کد خبر : 6663
تاریخ انتشار : جمعه 30 دی 1401 - 20:23

نمایشی از خواف اجرا‌های فجر در تماشاخانه ایرانشهر را کلید می‌زند؛

نمایشی از خواف اجرا‌های فجر در تماشاخانه ایرانشهر را کلید می‌زند؛

«الهه سنگ»؛ روایتی از قصه‌های بومی با موسیقی فولکلور مقامی است به گزارش خواف نیوز «عبدالحکیم مشورتی» کارگردان نمایش «الهه سنگ» که قرار است اجرایش در روز نخست جشنواره تئاتر فجر، اول بهمن ماه در تماشاخانه ایرانشهر آغاز شود و اتفاقا نخستین اجرای نمایش در این تماشاخانه در ایام فجر می‌باشد، در گفتگو با خبرنگار

«الهه سنگ»؛ روایتی از قصه‌های بومی با موسیقی فولکلور مقامی است

به گزارش خواف نیوز «عبدالحکیم مشورتی» کارگردان نمایش «الهه سنگ» که قرار است اجرایش در روز نخست جشنواره تئاتر فجر، اول بهمن ماه در تماشاخانه ایرانشهر آغاز شود و اتفاقا نخستین اجرای نمایش در این تماشاخانه در ایام فجر می‌باشد، در گفتگو با خبرنگار تئاتر آنا گفت: این کار از جشنواره منطقه سه مازندران برای فجر انتخاب شد.

وی در ادامه افزود:نمایش الهه سنگ از شهرستان خواف در جشنواره تئاتر استانی کشور شرکت کرد و سپس به تئاتر منطقه‌ای معرفی شد. پیش از آن هم ما در جشنواره تئاتربسیج موفق شدیم هشت جایزه کسب کنیم و در جشنواره تئاتر منطقه‌ای نیز نامزد پنج جایزه شدیم که چهار جایزه را در اختیار گرفتیم و در نهایت جزو چهار کار معرفی شده به فجر از منطقه سه شدیم.

*نمایشی حول و حوش معدن سنگ

مشورتی درباره نمایشنامه الهه سنگ که کاری ازفرشید ثمری است، توضیح داد: نمایشنامه روایتی براساس قصه‌های بومی خواف و به صورت فولکلور با موسیقی زنده مقامی و بومی اجرا می‌شود. شیوه اجرایی که متن براساس آن نوشته شده برپایه داستان‌ها و حکایت‌هایی در این منطقه رقم خورده است. در واقع حکایت افرادی که درد این منطقه برای قوت لایموت دارند. در منطقه خواف یک معدن به نام سنگ آهن است که داستان براساس این معدن و اتفاقاتی حول و حوش آن رقم می‌خورد و در کنار این اتفاقات یک داستان عاشقانه نیز دیده می‌شود.

وی درباره داوری‌های جشنواره گفت: ما در دو جشنواره جوایز خوبی گرفتیم که داورانی مثل آقای مسافرآستانه، مصطفی موتورچی، آقای دولت آبادی بودند، اما در یکی خیلی موفق نبودیم به نظر گاهی دیده می‌شود جشنواره‌ها سلیقه‌ای می‌شوند، اما اگر ما روند تجربه جشنواره‌های گذشته را ببینیم امید به گرفتن جوایز طراحی صحنه، کارگردانی و موسقی را داریم.

وی درادامه درباره موسیقی و عوامل اجرایی کار توضیح داد: موسیقی کار زنده است و سرصحنه اجرا می‌شود، ۱۴ بازیگر اصلی داریم، ۵ نفر هم عوامل موسیقی هستند.

*هزینه های سرسام آور حضور در  جشنواره ها  و کمک هزینه های ناچیز

مشورتی درباره هزینه‌های مختلف اجرای نمایش در جشنواره‌ها گفت: هزینه بسیار زیاد است کمک هزینه جشنواره استانی هم واقعا جزئی بود، ما یک رفت و برگشت به مازندران داشتیم، بیست و اندی میلیون تومان هزینه کردیم که الان هم برای حضور در تهران نزدیک به ۴۰ میلیون هزینه مان شده این‌ها به غیر از هزینه‌های خود تئاتر است.بهرحال ما دکور و هزینه‌های دیگر نیز  داریم، متن کار وطراحی صحنه و مسائل دیگر که به بودجه نیاز دارد.

وی در این باره افزود:این هزینه‌ها برای هنرمندان شهرستانی مثل خواف، خیلی سخت است که حالا  بخواهند گروه‌ها کار فاخر تولید کنند، بنابراین من همیشه گفتم و می‌گویم در شهرستان‌ها بچه‌ها با عشق کار می‌کنند و عاشق کار هستم گاهی حتی پنج عصر که گروه به تمرین می‌آمدند تا یازده شب یک چایی هم نبود که بخورند؛ بنابراین این عشق است که باعث می‌شود کارشان را ادامه دهند.

مشورتی گفت:در شهرستان‌ها بچه‌ها با عشق کار میکنند ما عاشق هستیم واقعا این را که چطور از ساعت پنج عصر تا یازده شب حتی یک چایی نمیخورند دستمزد که بماند

لازم به یادآوری است، نمایش الهه سنگ به کارگردانی عبدالحکیم مشورتی شنبه اول بهمن ماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر ساعت در دو سانس ۱۷ و ۲۰ روی صحنه می‌رود.



منبع: آنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.