کد خبر : 6434
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مهر 1401 - 12:56

استخراج سنگ آهن در مجتمع سنگان خواف ۶۳ درصد افزایش یافت

استخراج سنگ آهن در مجتمع سنگان خواف ۶۳ درصد افزایش یافت

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: استخراج و باطله برداری سنگ آهن در این مجتمع طی ۶ ماهه نخست سال جاری با افزایش ۶۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۳۴ میلیون تن رسید. حسن جعفری افزود: با افزایش ۶۳ درصدی استخراج و باطله برداری سنگ آهن در مجتمع سنگ آهن

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: استخراج و باطله برداری سنگ آهن در این مجتمع طی ۶ ماهه نخست سال جاری با افزایش ۶۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۳۴ میلیون تن رسید.

حسن جعفری افزود: با افزایش ۶۳ درصدی استخراج و باطله برداری سنگ آهن در مجتمع سنگ آهن سنگان خواف ۹۲ درصد برنامه عملیاتی این بخش طی ۶ ماهه نخست امسال محقق شد.

وی ادامه داد: از این میزان بیش از ۱۰ میلیون تن استخراج سنگ آهن و افزون بر ۲۳ میلیون تن باطله برداری انجام شده است و مجموع عملیات معدنی در شهریور ماه سال جاری با ثبت رکورد بی نظیری به میزان هفت میلیون تن افزایش یافته است.

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: میزان استخراج سنگ آهن در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۸.۲ میلیون تن و میزان باطله برداری نزدیک به  ۱۳ میلیون تن بود.

جعفری افزود: افزایش توان عملیاتی پیمانکاران گروه الف و ب، ارتقای ظرفیت های لازم برای تامین کلوخه مورد نیاز مجموعه های فولادی منطقه (استخراج ۴۰ میلیون تن آهن و ۱۲۰ میلیون تن باطله برداری ) مهمترین رویکردهای برنامه های مجتمع سنگ آهن سنگان خواف در سال جاری است.

مجتمع سنگ‌ آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌ آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌ آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌ آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد. 

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌ آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

دسترسی به محل کانسارهای سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر است و معادن سنگ آهن در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال احداث است از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.

منبع: ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.