کد خبر : 6357
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 خرداد 1401 - 17:31

یک آهنگساز و نوازنده تار: عثمان محمدپرست یک هنر درونی قوی داشت

یک آهنگساز و نوازنده تار: عثمان محمدپرست یک هنر درونی قوی داشت

یک آهنگساز و نوازنده تار با اشاره به فوت عثمان محمدپرست گفت: او یک هنر درونی قوی داشت که در دوتار متبلور شده بود اما هنر عثمان محمدپرست منحصر به موسیقی نبود. مازیار شاهی در حاشیه مراسم تشییع پیکر عثمان محمدپرست که روز جمعه در شهرستان خواف برگزار شد، بیان کرد: تنها مشخصه و ویژگی

یک آهنگساز و نوازنده تار با اشاره به فوت عثمان محمدپرست گفت: او یک هنر درونی قوی داشت که در دوتار متبلور شده بود اما هنر عثمان محمدپرست منحصر به موسیقی نبود.

مازیار شاهی در حاشیه مراسم تشییع پیکر عثمان محمدپرست که روز جمعه در شهرستان خواف برگزار شد، بیان کرد: تنها مشخصه و ویژگی که عثمان محمدپرست را به این درجه رساند، فقط موسیقی نبود بلکه او به طور ذاتی یک آرتیست بود. یک آرت یا هنر درونی قوی در خود داشت که این هنر در دوتار متبلور شده بود. در زندگی‌نامه استاد محمدپرست او حتی فیلم هم بازی کرده است. در واقع عثمان این استعداد هنر را در وجود خود داشت و در حوزه‌های مختلف آن را نشان می‌داد. همچنین محمدپرست سنیک بود و زمانی که اجرا می‌کرد، می‌توانست توجه شنونده و بیننده را به خود جلب کند.

وی افزود: شخصیت‌هایی مانند عثمان در هر رشته‌ای که وارد می‌شوند، شاخص شده و می‌توانند رشد پیدا کنند؛ افراد این تیپی در هنر شاخص می‌شوند. زمانی که زندگی بزرگان دیگر همین خطه یا شمال خراسان را هم بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که یک هنر درونی قوی داشته‌اند که حالا یا به‌واسطه آواز خود مانند آقای شریف‌زاده یا به‌ واسطه ساز مانند عثمان محمدپرست تبلور اجتماعی و ظهور پیدا کرده است.

شاهی درباره امکان ماندگار شدن موسیقی سنتی در زمان حاضر و ادامه یافتن سیر نسلی آن گفت: دوتار پیش از این بوده و بعد از این هم خواهد بود؛ ۱۰۰ در صد این هنر خواهد ماند و ادامه می‌یابد. بزرگان موسیقی مقامی منطقه و افرادی مانند حاج قربان هم این نکته را بیان می‌کردند که پدرم دوتار می‌زد و من یاد گرفتم؛ پسرم دوتار می‌زد و پسرش از او فرا گرفت. بنابراین این موسیقی به همین شکل ادامه خواهد یافت؛ حتما دوتار و این هنر همیشه می‌ماند؛ فقط باید زمان داد تا کودکان و نوجوانان امروز هم در آینده بزرگ شوند و عثمان‌ها، شریف‌زاده‌ها و حاج‌قربان‌های بعدی را پدید آورند و جزو بزرگان شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.