کد خبر : 6342
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 خرداد 1401 - 17:15

رئیس انجمن موسیقی خراسان:عثمان محمدپرست نماینده فرهنگ مردم خود بود

رئیس انجمن موسیقی خراسان:عثمان محمدپرست نماینده فرهنگ مردم خود بود

رئیس انجمن موسیقی خراسان با اشاره به فوت عثمان محمدپرست گفت: عثمان چون نمایشگر و نماینده مردم و فرهنگ منطقه بود در دل مردم ماند. به گزارش خواف نیوز مجتبی قیطانی در حاشیه مراسم تشییع پیکر عثمان محمدپرست که روز جمعه در شهرستان خواف برگزار شد، بیان کرد: استاد عثمان محمدپرست بزرگ‌تر و عزیز همه

رئیس انجمن موسیقی خراسان با اشاره به فوت عثمان محمدپرست گفت: عثمان چون نمایشگر و نماینده مردم و فرهنگ منطقه بود در دل مردم ماند.

به گزارش خواف نیوز مجتبی قیطانی در حاشیه مراسم تشییع پیکر عثمان محمدپرست که روز جمعه در شهرستان خواف برگزار شد، بیان کرد: استاد عثمان محمدپرست بزرگ‌تر و عزیز همه ما بود و به دلیل مختصاتی که در هنر خود داشت و فعالیت‌های اجتماعی که انجام می‌داد، «استاد» شده بود و برای همه مردم قابل احترام بود. هنر خوب و علمی همراه با فرهنگی که ناشی از سنت و رسوم منطقه بود باعث شده بود تا شخصیت متمایزی شکل بگیرد. مقام‌هایی که استاد محمدپرست می‌نواخت، مقام‌های منطقه و از سنت موسیقی مقامی این جغرافیا برخاسته بود و فرهنگ ایلیاتی منطقه در آن دیده می‌شد.

وی تصریح کرد: هنر عثمان محمدپرست رنگ و بوی خراسان داشت و ویژگی‌های خراسانی در این هنر کاملا دیده می‌شد؛ ویژگی کویر و درد و رنج؛ مردم کویر به بهترین شکل به نمایش گذاشته می‌شد و او نماینده بسیار شایسته‌ای از موسیقی شرق خراسان بود. نوازندگی دقیق، مقام‌نوازی صحیح، بداهه نوازی بسیار علمی و منطقی در کنار شخصیت بسیار ستودنی از ویژگی‌های اصلی عثمان محمد پرست بود. جمع این ویژگی‌های هنری و اخلاقی سبب شد تا استاد برای همیشه بماند و از افتخارات خواف باشد.

قیطانی در پاسخ به سوالی درباره لزوم حفظ تجربه‌های اساتید حوزه هنر عنوان کرد: تلاش‌های لازم از نظر دولتی و مردمی شده اما مهم‌ترین نکته در حفظ این گنجینه‌ها این است که مردم باید این فرهنگ را حفظ کنند چرا که این فرهنگ، فرهنگ مردم است و فرهنگی که در راستای مردم باشد، ماندگار می‌شود. عثمان محمدپرست از این جهت که نمایشگر و نماینده مردم و فرهنگ این منطقه بود، در دل مردم ماند.

وی افزود: همچنین خوشبختانه عثمان محمدپرست توسط رسانه‌ها، سازمان‌ها، نهادهای مختلف فرهنگی و… خیلی خوب شناخته شد و به موقع او را درک کردند و روی چشم‌شان گذاشتند. در سراسر دنیا از او با احترام یاد می‌شود؛ زمانی که مستندات پرونده دوتار را به یونسکو ارائه می‌کردم، در سرآمد آثار صوت و تصویر استاد عثمان محمدپرست را به طور ویژه قرار دادیم و ۳۳ ثانیه از ۱۰ دقیقه آن پرونده به استاد اختصاص دارد و چنانچه به سابقه یونسکو و پرونده دوتار سال ۲۰۱۹ که در فهرست میراث معنوی بشر ثبت شد مراجعه شود، آن اثر عثمان محمدپرست که به طور ویژه برای همان پرونده ضبط شد قابل بررسی است.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.