کد خبر : 6337
تاریخ انتشار : جمعه 30 اردیبهشت 1401 - 2:37

وزیر فرهنگ درگذشت عثمان محمدپرست را تسلیت گفت

وزیر فرهنگ درگذشت عثمان محمدپرست را تسلیت گفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت عثمان محمدپرست نوازنده چیره دست موسیقی نواحی را تسلیت گفت. به گزارش خواف نیوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: “خبر درگذشت استاد عثمان محمدپرست، یکی از مهمترین بازماندگان موسیقی مقامی جنوب خراسان خبری تلخ بود. آن مرحوم جانی جدا از جان‌

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت عثمان محمدپرست نوازنده چیره دست موسیقی نواحی را تسلیت گفت.

به گزارش خواف نیوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است:

“خبر درگذشت استاد عثمان محمدپرست، یکی از مهمترین بازماندگان موسیقی مقامی جنوب خراسان خبری تلخ بود. آن مرحوم جانی جدا از جان‌ فرهنگ و هنر نداشت و غمش در نهان‌خانه دل دوستداران موسیقی نشست.

مروری بر دوره پربار و تأثیرگذار فعالیت هنری استاد محمدپرست، تلاش و تکاپوی این هنرمند را در حفظ جایگاه میراث ارزشمند موسیقی اصیل ایرانی و سرمایه فرهنگی ما به خوبی بیان می‌کند. 

اگرچه استاد محمدپرست از میان ما رفت، اما آوای منحصر به فرد، زیبا و روح‌نواز این استاد فقید همیشه در حافظه موسیقی مقامی ایران جاودان خواهد ماند.

این هنرمند فقید در طول زندگی حرفه‌ای خود، علاوه بر خدمات گسترده و دغدغه‌مندی عمیقی که در عرصه فرهنگ و هنر بومی داشت، مرد بزرگی که هرگز برای پول ننواخت با این وصف در امر ساخت بیش از ۹۰۰ مدرسه به همراهی خیرین دیگر مشارکت کرد.

اینجانب فقدان این هنرمند عزیز را به اهالی فرهنگ و هنر، علاقه‌مندان و شاگردان آن فقید سعید و خانواده محترم تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزدمنان برای آن مرحوم رحمت واسعه و غفران الهی و برای بازماندگان محترم صبر و بردباری خواستارم.”

به گزارش خواف نیوز، عثمان محمدپرست (سال ۱۳۰۷ در شهر خواف) استاد پیشکسوت و دوتار نواز معروف کشور و استان خراسان رضوی در سن ۹۴ سالگی روز پنجشنبه – ٢٩ اردیبهشت ١۴٠١ – در بیمارستان ۲۲ بهمن خواف دارفانی را وداع گفت.

این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور از ۱۰ سالگی با دوتارنوازی مانوس بود و آثار مطرح و معروف مختلفی شامل چاوشی و سرحدی از خود به یادگار گذشته و در همایشها و آیینهای مختلف در داخل و خارج کشور به اجرای برنامه پرداخته است.

نام مرحوم محمدپرست به عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور طی سنوات گذشته به ثبت رسید. نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی “مهارت سنتی ساختن و نواختن دوتار”  که به ۲ زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده است سال ۱۳۹۹ به مرحوم عثمان محمدپرست اهدا شد.

نخستین کاشی ماندگار خراسان ‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور سال ۱۳۹۶ از سوی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ رضوی بر سر در منزل عثمان محمدپرست نصب شد.

این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور با بسیاری از استادان موسیقی ایران از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری کار کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.