کد خبر : 6308
تاریخ انتشار : شنبه 17 اردیبهشت 1401 - 11:01

عملیات اجرایی خط لوله خواف به سمت قائن پروژه انتقال آب خلیج فارس به طول حدود ۱۳۸ کیلومتر آغاز شده است

عملیات اجرایی خط لوله خواف به سمت قائن پروژه انتقال آب خلیج فارس به طول حدود ۱۳۸ کیلومتر آغاز شده است

زنگ خطر بحران آب در شرق کشور از مدت‌ها پیش به صدا درآمده است. پایش‌ها نشان می‌دهد که ۵۰ درصد از کسری آب در ایران مربوط به همین استان هاست و این خشک سالی باعث فرار جمعیت از شهر‌ها و روستا‌های این مناطق شده و سکونت در آنجا را با مشکل روبه رو کرده و حتی برنامه‌های توسعه‌ای

زنگ خطر بحران آب در شرق کشور از مدت‌ها پیش به صدا درآمده است. پایش‌ها نشان می‌دهد که ۵۰ درصد از کسری آب در ایران مربوط به همین استان هاست و این خشک سالی باعث فرار جمعیت از شهر‌ها و روستا‌های این مناطق شده و سکونت در آنجا را با مشکل روبه رو کرده و حتی برنامه‌های توسعه‌ای در استان‌های شرقی، به ویژه بخش صنعت را با رکود مواجه کرده و ادامه دادن به این برنامه‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

به همین دلایل بود که شورای عالی آب در مصوبه‌ای انتقال آب از دریا‌ها را برای سه استان سیستان وبلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی تأیید و تصویب کرد.

سال ۱۳۹۸ تفاهم نامه عملیات عمرانی انتقال آب از دریای عمان با حضور معاون وقت وزیر نیرو و استانداران این سه استان امضا شد، اما یک سال بعد، با دستور وزیر وقت صمت و با این استدلال که انتقال آب از خلیج فارس ارزان‌تر و بهتر است، این مسیر جایگزین دریای عمان شد.

کلنگ عملیات اجرایی خط لوله انتقال آب به خراسان رضوی و شهر مشهد حدود شش ماه پیش به زمین زده شد و حالا با حل برخی مشکلات و معارضات، این پروژه با سرعت زیادی در حال انجام است.

مجری طرح انتقال آب از خلیج فارس به مشهد در گفتگو با شهرآرا و با اشاره به آخرین وضعیت اجرای این پروژه در خراسان رضوی، گفت: یک بخش از پروژه از ملک آباد به سمت تربت حیدریه به طول ۱۲۳ کیلومتر است که پیمانکار آن مشخص شده و مشغول عملیات راهسازی و آماده شدن برای لوله گذاری است.

عملیات اجرایی خط لوله خواف به سمت قائن نیز به طول حدود ۱۳۸ کیلومتر آغاز شده است و براساس برنامه زمان بندی پیش می‌رود. ۱۸۰۰ متر تونل کامه نیز در همین وضعیت قرار دارد و با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.

وضعیت پروژه مطلوب است

علی عبداللهی ادامه داد: پروژه انتقال آب از خلیج فارس به خراسان رضوی در وضعیت و سرعت خوبی قرار گرفته است و این پروژه جزو بهترین پروژه‌های استان است که با کمترین مشکل ممکن درحال پیشرفت است و امیدواریم با توجه به وضعیت مطلوب پروژه انتقال آب، در همان زمان مشخص شده عملیات اجرایی آن به پایان برسد.

حل مسئله تحصیل املاک در مسیر

وی با تأکید بر پشتیبانی استانداری خراسان رضوی از این پروژه، تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در پروژه انتقال آب از خلیج فارس به مشهد، تحصیل و تملک زمین‌هایی است که در مسیر پروژه قرار گرفته است. تملک برخی از این املاک به رایزنی با سازمان‌هایی مثل منابع طبیعی نیاز دارد و ممکن است زمان بر باشد.

اما خوشبختانه ماجرای تملک و تحصیل املاک در مسیر برای پروژه انتقال آب حل شده و استانداری حامی این پروژه مهم در استان است و به عنوان پشتیبان به عملیاتی شدن این ماجرا کمک می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.