کد خبر : 6318
تاریخ انتشار : جمعه 16 اردیبهشت 1401 - 11:11

آبشار رزداب خواف مقصدی مناسب برای گردشگری

آبشار رزداب خواف مقصدی مناسب برای گردشگری

نام این آبشار به تاکستان‌های بزرگی در این منطقه برمی‌گردد که امروزه به خاطر کم‌ آبی از بین رفته‌اند. طول حوضچه آبشار حدود ۱۲ متر و عرض آن بین هفت تا ۱۱ متر متغیر است. در سمت راست حوضچه آبشار اصلی وجود دارد و به فاصله ۲ تا سه متر از آن به سوی غرب

نام این آبشار به تاکستان‌های بزرگی در این منطقه برمی‌گردد که امروزه به خاطر کم‌ آبی از بین رفته‌اند. طول حوضچه آبشار حدود ۱۲ متر و عرض آن بین هفت تا ۱۱ متر متغیر است. در سمت راست حوضچه آبشار اصلی وجود دارد و به فاصله ۲ تا سه متر از آن به سوی غرب خروجی آب دیگری دیده می‌ شود که به موازات آبشار اصلی می ‌تواند آبشار فرعی به حساب آید.

به گزارش خواف نیوز ، آبشار رزداب در روستای رزداب و در منطقه ‌ای کوهستانی در شهرستان خواف قرار دارد. آب‌ و هوای مطبوع و چشم ‌اندازهای زیبا و بدیع از ویژگیهای این منطقه است. این آبشار به شماره ۶۰۱ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است.

آبشار رزداب خواف مقصدی مناسب برای گردشگری

منطقه گردشگری روستای رزداب در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال خواف واقع شده است. این روستا در منطقه ‌ای کوهستانی و خوش آب و هوا قرار دارد و دارای پوشش متنوع گیاهی در فصول باران است. در این ییلاق آبشاری جاری است که به آبشار رزداب مشهور است، این آبشار در ناحیه رزداب مناظر چشم‌ انداز و بدیعی را به‌ وجود آورده است. در جنوب غربی روستا در محل واحد های مخروبه نیز درختی۷۰۰ ساله قرار دارد. بافت مخروبه این قسمت از روستا توسط میراث فرهنگی محافظت می شود.

آبشار رزداب در حدود سه کیلومتری شمال روستای رزداب این شهرستان قرار دارد. طول حوضچه آبشار حدود ۱۲ متر و عرض آن بین هفت تا ۱۱ متر متغیر است. در سمت راست حوضچه آبشار اصلی وجود دارد و به فاصله ۲ تا سه متر از آن به سوی غرب خروجی آب دیگری دیده می‌ شود که به موازات آبشار اصلی می ‌تواند آبشار فرعی به حساب آید. طول هر دو آبشار حدود ۱۵ متر است. در ایام تعطیلات و مراسم خاص از جمله سیزده فروردین، مردم شهرستان و روستاهای همجوار ساعاتی را در این طبعیت زیبا سپری می‌ کنند.

آبشار رزداب خواف مقصدی مناسب برای گردشگری

ویژگی اقلیمی

آبشار رزداب در منطقه رویشی ایرانی-تورانی قرار دارد و این منطقه بر اساس شرایط توپوگرافی و ارتفاع به دو منطقه کوهستانی با آب و هوای سرد و منطقه جلگه ‌ای با آب و هوای بیابانی و گرم و خشک تقسیم می ‌شود. هر چند که شرایط جوی منطقه موجب پراکندگی و فاصله زیاد درختان شده اما به دلیل وسعت زیاد دارای گونه‌ های گیاهی متنوع است به طوری که ۶۹ درصد فلور ایران در این ناحیه قرار گرفته است. ناحیه ایرانی و تورانی در واقع وسیع ‌ترین ناحیه رویشی کشور است و شامل شیب های جنوبی البرز، ارتفاعات شمال شرقی کشور و مناطق کویری و مرکزی است، بری بودن منطقه، پایین بودن میزان بارش سالانه و خشکی بیش از حد در فصل رویش از ویژگی‌ های اکولوژیک منطقه ایرانی-تورانی محسوب می‌ شود.

ویژگی‌های گیاهی

دشت خواف تیپ‌ های مختلف گیاهی درختی، درخچه ‌ای و بوته ‌ای با تنوع بسیار از گونه های مناطق خشک و نیمه خشک را در خود جای داده است. به دلیل وجود ارتفاعات دشت خواف که در دو طرف منطقه واقع شده و تأثیر عناصر اقلیمی بخصوص باد، گونه‌ های منحصر به فرد در منطقه روییده است ولی تیپ غالب در دامنه‌ ها و ارتفاعات پایکوهی، بوته‌ های گون و درمنه، در دشت‌ ها تاق و در تنگل ‌های مرتفع درختان بنه یا پسته وحشی به چشم می ‌خورد. گونه‌ های اصلی منطقه کوهستانی شامل بنه، بادام و ارس و گونه‌ های اصلی منطقه جلگه ‌ای شامل گز، تاغ، قیچ و اسکنبیل است.

آبشار رزداب خواف مقصدی مناسب برای گردشگری

زیست جانوری

پوشش گیاهی متنوع و متمایل به مناطق خشک خواف باعث شده که جانوران مناطق نیمه خشک و خشک در این منطقه زیست کنند. پستاندارانی مثل پلنگ، قوچ، میش وحشی، بز، آهو، گراز، جبیر و گرگ و پستانداران کوچکتر مثل روباه، شغال، خرگوش، پایکا، تشی، پرندگانی مثل هوبره، عقاب ها، بحریری، بالابان، سنقر، دلیجه، باقرقره سیاه، کبک، تیهو، کبوتر وحشی، هدهد و خزندگانی همچون افعی، کفچه مار و بزمجه از جانوران این منطقه هستند.

مسیر دسترسی

از انتهای روستای رزداب بعد از طی حدود سه کیلومتر مسیر خاکی و ماشین رو حدود ۲۰۰ متر نیز مسیر خاکی تا آبشار وجود دارد که باید پیاده طی شود و در سرتاسر مسیر و دو طرف آن درختان بنه دیده می شوند.

 منبع: تریپ یار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.