کد خبر : 5712
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1400 - 3:47

توجه گردشگران خارجی به هنر دست زنان نشتیفانی

توجه گردشگران خارجی به هنر دست زنان نشتیفانی

درمنطقه نشتیفان خواف سه سالی است که راه‌اندازی بازارچه هنری توانست توجه گردشگران ملی و بین‌المللی زیادی را به خود جلب کند. عبدالرئوف مطبوع نشتیفانی، مسئول صنایع دستی نشتیفان می‌گوید: برای حفظ این هنرکه نوعی خاص از گلدوزی رنگ‌ها ، طرح‌ها، مختص خود منطقه است را برنامه ریزی کردم . این هنرها شامل سوزن‌دوزی،بافندگی  در

درمنطقه نشتیفان خواف سه سالی است که راه‌اندازی بازارچه هنری توانست توجه گردشگران ملی و بین‌المللی زیادی را به خود جلب کند.

عبدالرئوف مطبوع نشتیفانی، مسئول صنایع دستی نشتیفان می‌گوید: برای حفظ این هنرکه نوعی خاص از گلدوزی رنگ‌ها ، طرح‌ها، مختص خود منطقه است را برنامه ریزی کردم . این هنرها شامل سوزن‌دوزی،بافندگی  در کارگاه‌های خانگی است که حدود ۲۰ خانواده دراین منطقه ما راهمراهی می‌کنند که روی پرده،جالباسی، روپشتی ، حوله و همچنین به تازگی این گلدوزی روی شال و لباس‌های بانوان طراحی می‌شود که قیمت‌ها از ۲۰۰هزارتومان تا یک میلیون براساس طرح و میزان کارمتفاوت است . وی توضیح می‌دهد: از راه‌اندازی سه ساله این بازارچه فقط یک سال اول استقبال خوب گردشگران داخلی و خارجی را داشتیم که از کشورهایی چون ایتالیا ، لهستان ، آلمان  و … برای دیدن منطقه حضور پیدا کردند .

او تصریح می‌کند:گلدوزی سنتی هنری شاد و بدون ریتم ونظم است که زیبایی خاصی را ایجاد می‌کند.پارچه‌ها بخشی در کارگاه‌های سنتی‌مان که با دست بافته می‌شود و به نام فرت بافی مشهوراست ، می‌باشد و بخشی نیز پارچه‌های تترون  ومتقال است که حس پارچه های سنتی را بدهد. درحال حاضرتهیه نخ برای گلدوزی از نخ‌های کارخانه‌ای می‌باشد واین درحالی است که تا اواخر دهه۵۰ محصولاتی چون نخ وپارچه را مردم ازپنبه همین منطقه تأمین می‌کردند اما درحال حاضرنخ‌ها از یزد تهیه می شود .

متأسفانه با وجود وعده مالی بسیاری ازمسئولان امر برای تسهیلات تاکنون هیچ کمکی برای حفظ  و ارتقای این هنرنشده است.

منبع: قدس آنلاین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.