کد خبر : 5338
تاریخ انتشار : شنبه 24 خرداد 1399 - 10:21

عسلویه دوم در مدار توسعه

عسلویه دوم در مدار توسعه

۲ طرح فولادی با سرمایه‌گذاری ۵۰۰۰ میلیاردی و اشتغال‌زایی برای ۵۰۰۰ نفر در خواف افتتاح شد پویش افتتاح هفتگی طرح‌های کلان صنعتی کشور به خراسان‌رضوی رسید. در مراسمی که روز پنجشنبه با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و از طریق ارتباط تصویری با رئیس‌جمهور برگزار شد، ۲ طرح صنعتی و معدنی استان به


۲ طرح فولادی با سرمایه‌گذاری ۵۰۰۰ میلیاردی و اشتغال‌زایی برای ۵۰۰۰ نفر در خواف افتتاح شد

پویش افتتاح هفتگی طرح‌های کلان صنعتی کشور به خراسان‌رضوی رسید. در مراسمی که روز پنجشنبه با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و از طریق ارتباط تصویری با رئیس‌جمهور برگزار شد، ۲ طرح صنعتی و معدنی استان به ارزش بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان در سنگان خواف (معروف به عسلویه دوم) به بهره‌برداری رسید.
آن‌طور که حسین مدرس خیابانی برای رئیس‌جمهور توضیح می‌داد یکی از این طرح‌ها، واحد تولید کنسانتره سنگ آهن است که با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن، در شرق کشور بزرگ‌ترین به حساب می‌آید. در این طرح که ظرف ۴۰ تا ۵۰ روز آینده به ظرفیت اسمی خود خواهد رسید، ۳۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و برای ۳۰۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.  افتتاح این طرح ظرفیت تولید کنسانتره در کشور را از ۵۷ میلیون تن به ۶۲ میلیون تن می‌رساند.
او در مورد مشخصات طرح صنعتی‌معدنی تولید گندله آهن به عنوان دومین طرح صنعتی‌معدنی افتتاح‌شده در خراسان‌رضوی به سرمایه‌گذاری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم آن برای ۲۰۰۰ نفر اشاره کرد.
سرپرست وزارت صمت با اشاره به ۲ برابر شدن ظرفیت تولید فولاد کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: ابتدای دولت یازدهم ظرفیت ما ۱۴.۵ میلیون تن بود و هدف‌گذاری‌مان در سال ۹۹،  ۲۸ میلیون تن است که رتبه ایران در جهان را با ۲ پله صعود، به هشتم می‌رساند.
او در پاسخ به سؤال رئیس‌جمهور در مورد بازه زمانی سرمایه‌گذاری برای طرح‌های یادشده، آغاز عملیات اجرایی آن‌ها را به سال‌های ۹۳ و ۹۴ مربوط دانست و گفت که زودتر از زمان‌بندی تعیین‌شده (سال ۱۴۰۰) تکمیل شده‌اند.
او این را هم گفت که این طرح‌های صنعتی و معدنی، ۲ مورد از ۲۰۰ طرح وزارت صمت است، ۲۰۰ طرحی که از میان ۳۸۰۰ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد گلچین شده و بناست در قالب پویش یادشده تا پایان دولت دوازدهم، در سراسر کشور افتتاح شود.
مدرس خیابانی ارزش کل طرح‌ها را ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که افتتاحشان نه فقط کشور را به کارگاه سازندگی تبدیل می‌کند بلکه ۵۰ هزار نفر را به صورت مستقیم به سر کار می‌فرستد.
نکته‌ای که در صحبت‌های سرپرست وزارت صمت برجسته بود، تکمیل این طرح‌ها در شرایط تحریم، با استفاده از توانمندی جوانان ایرانی و بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی است.
آب از کجا؟
طرح‌های توسعه‌ای و افتتاح ۲ طرح یادشده در سنگان درحالی صورت گرفت که تأمین آب برای این صنایع دغدغه‌ای همیشگی به شمار می‌رود و امتناع از پاسخ روشن به آن، شیرینی منافع اقتصادی و اشتغال‌زایی آن‌ها را از کام می‌برد.
علی همتی، مدیرعامل مجتمع سنگان خواف در گفتگو با ایرنا روی این دغدغه صحه گذاشته و با اشاره به نیاز کنونی سنگان به ۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال گفته است: مهم‌ترین مسئله در سنگان، تأمین آب است. واحد‌های آهن اسفنجی و شمش بیشتر از سایر بخش‌ها به آب نیاز دارند. موضوع انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان، یزد، خراسان‌رضوی در بلند‌مدت و بهره‌گیری از پساب شهر مشهد به طول ۲۵۰ تا ۲۶۰ کیلومتر در کوتاه مدت برای رفع این مشکل مورد نظر است.
علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، نیز در مراسم روز پنجشنبه با اشاره به اقلیم خشک منطقه و شرایط کمبود آب در کشور از تلاش مجموعه‌اش برای بالا بردن بهره‌وری در مصرف آب، این‌طور گفت: در این طرح برای اولین‌بار در کشور سیستم آب‌گیری باطله (فیلتر پرس) را به کار بردیم تا ۵۰ درصد آبی که مصرف می‌شود به چرخه برگردد.
علاوه بر مسئله آب، سهم اندک خراسان‌رضوی از گردش مالی معادن سنگان یکی دیگر از مسائلی است که در چند وقت اخیر مورد انتقاد مسئولان استانی قرار گرفته است. استاندار خراسان‌رضوی تیرماه سال گذشته در جلسه شورای معادن استان گفته بود که گردش مالی معادن سنگان خواف سالانه حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است و اطمینان داریم که بخش زیادی از این مبلغ از استان خارج می‌شود، در حالی که منابع مذکور باید در حساب بانک‌های استانی سپرده‌گذاری و صرف توسعه و آبادانی این استان شود. او سپس تأکید کرده بود که شرکت‌های بزرگ معدنی باید در اسرع وقت برای انتقال حساب‌های بانکی خود به استان اقدام کنند و در بازه‌های زمانی مشخص، گزارشی از نحوه سپرده‌گذاری و هزینه‌کرد آن به شورای معادن استان ارائه کنند.
 انتظار می‌رود هم‌زمان با افتتاح پروژه‌های معدنی در سنگان، مسئله انتقال حساب شرکت‌های معدنی به استان سرعت بیشتری بگیرد.
نرخ بیکاری استان ۲.۵ درصد کمتر از میانگین کشوری
استاندار خراسان رضوی هم دقایق کوتاهی پشت تریبون قرار گرفت و با ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی استان در ۱۱ ماهه پارسال و پیش از شیوع کرونا در کشور، به صادرات یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری و تراز تجاری مثبت خراسان‌رضوی اشاره کرد.
به گفته علیرضا رزم‌حسینی نرخ بیکاری ۸.۳ درصدی استان که ۲.۵ درصد از متوسط کشوری کمتر بود، پایین‌ترین نرخ بیکاری استان پس از انقلاب به شمار می‌رود.
پایین‌تر بودن نرخ تورم توسط استان در بازه یادشده نسبت به متوسط کشوری نکته دیگری بود که به آن اشاره کرد و افزود: پارسال موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، گردشگری و عمرانی امضا شده که پیشرفت فیزیکی آن‌ها تاکنون ۳۷.۵ درصد بوده است.
او دربـــاره جبـــران آسیب‌های کرونا بر کسب‌وکار‌های استان ابراز امیدواری کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.