کد خبر : 5150
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 اردیبهشت 1399 - 11:40

استخراج سنگ آهن در سنگان خواف ۵۳ درصد افزایش یافت

استخراج سنگ آهن در سنگان خواف ۵۳ درصد افزایش یافت

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: میزان استخراج سنگ آهن در مجتمع سنگ آهن سنگان خواف طی سال گذشته با افزایش ۵۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به هشت میلیون و ۳۸۰ هزار تن رسید. علی همتی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با استخراج این میزان

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: میزان استخراج سنگ آهن در مجتمع سنگ آهن سنگان خواف طی سال گذشته با افزایش ۵۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به هشت میلیون و ۳۸۰ هزار تن رسید.

علی همتی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با استخراج این میزان سنگ آهن ۱۰۴ درصد اهداف مجتمع سنگان خواف طی سال ۱۳۹۸ محقق شد.

 وی ادامه داد: امسال که به عنوان سال جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب نام‌گذاری شده است هدف گذاری مجتمع سنگ آهن سنگان خواف، استخراج ۱۵.۲ میلیون تن سنگ آهن و ۳۵ میلیون تن باطله برداری است و با آغاز به کار پیمانکاران جدید برداشت ۴۳۰ میلیون تن سنگ آهن و باطله برداری طی پنج سال آینده در برنامه اصلی این مجتمع قرار دارد.

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف  تامین سنگ‌آهن مورد نیاز کارخانه‌های کنسانتره این منطقه و از طرفی دستیابی به ذخایر جدید را دنبال می کند و با انتخاب پیمانکار اکتشاف در محدوده‌های کمتر اکتشافی، اکتشافات تکمیلی به میزان ۲۰ هزار متر را طی پنج سال آینده  در دستور کار خود قرار داده است.

همتی افزود: پس از انتخاب پیمانکار، حفاری و اکتشاف حدود هفت هزار متر برای سال جاری در دستور کار قرار دارد که برای تحقق این امر هزار نفر اشتغالزایی توسط شرکت‌های معدنی در مجتمع طی امسال صورت می گیرد و طی سالهای آینده میزان اشتغال افزایش می یابد.

وی تولید سنگ آهن دانه بندی شده را از دیگر رویکردهای این مجتمع طی امسال ذکر کرد و ادامه داد: در این راستا بعد از طی مراحل قانونی، پیمانکاران برای چهار  واحد سنگ‌ شکن جذب می شوند که با احتساب این امر  ظرفیت تولید محصول سنگ‌آهن دانه‌بندی در سنگان خواف به ۱.۸ میلیون تن می رسد.

مدیر عامل مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: با شروع به‌ کار پیمانکاران در واحدهای سنگ‌شکن برای  ۲۵۰ نفر در این بخشها اشتغال ایجاد می شود.

همتی همچنین از بهره برداری واحد تولیدی کنسانتره پنج میلیون تنی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، کارخانه گندله‌سازی ۲.۵  میلیون تنی شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد و کارخانه کنسانتره ۲.۵ میلیون تنی شرکت فولاد شرق کاوه واقع در سنگان خواف طی سال ۱۳۹۹ خبر داد.

وی جذب ۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی را از جمله اهداف مجتمع سنگ آهن سنگان خواف در سالجاری ذکر کرد و گفت: با تحقق این مساله میزان اشتغال زایی در این مجتمع  از هفت هزار نفر فعلی به ۹ هزار نفر افزایش می یابد.

مدیر عامل مجتمع سنگ آهن سنگان خواف  مهمترین رویکرد و اهداف این مجتمع طی پنج سال آینده را استخراج ۳۰۰ میلیون تن باطله و ۱۳۰ میلیون تن سنگ آهن دانست و گفت: قرارداد باطله برداری با مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال نهایی شده و بر این اساس ظرف ۲ سال آینده ظرفیت نهایی تولید کنسانتره در این مجتمع به ۱۷.۵ میلیون تن و گندله سازی به ۱۵ میلیون تن می‌رسد.

همتی افزود: برای توسعه زیرساختهای منطقه سنگان احداث محور مواصلاتی ۱۴۰ کیلومتری سنگان تا تربت حیدریه با سرمایه گذاری هشت هزار میلیارد ریالی و با مشارکت وزارت  راه و شهرسازی و شرکتهای مستقر در این منطقه طی سال ۱۳۹۸ آغاز شده است همچنین یک جاده ۱۶ کیلومتری از محل معادن به بخش سنگان با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی در حال احداث است.

مجتمع سنگ‌ آهن سنگان خواف در استان خراسان رضوی با ذخیره یک میلیارد تن یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌ آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در استان خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد. 

از جمله ویژگی های بارز معادن سنگ آهن سنگان خواف امکان فعالیت‌های معدنکاری در ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح و کاهش هزینه‌های استخراج و کاهش هزینه‌های معدنکاری و نیز وجود عناصر نادر خاکی است و مشارکت بخش‌های دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو) و مجموعه اپال پارسیان و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی این مجتع را به الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور تبدیل کرده است.

دسترسی به محل کانسارهای سنگ آهن سنگان از دو مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر بوده و معادن سنگ آهن سنگان در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال احداث است از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.