کد خبر : 4681
تاریخ انتشار : جمعه 15 آذر 1398 - 8:13

نجات گربه شنی از تله صیادان غیرمجاز در خواف

نجات گربه شنی از تله صیادان غیرمجاز در خواف

یک قلاده گربه شنی که در دام تله‌های غیرمجاز صیادان هوبره گرفتار شده بود، با کمک مامورین یگان حفاظت محیط زیست خواف و همیاران این شهرستان، نجات یافت. به گزارش خواف نیوز به نقل از  خبرگزاری صداوسیما  رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خواف در این باره گفت: این گربه که برای فرار از دام با

یک قلاده گربه شنی که در دام تله‌های غیرمجاز صیادان هوبره گرفتار شده بود، با کمک مامورین یگان حفاظت محیط زیست خواف و همیاران این شهرستان، نجات یافت.

به گزارش خواف نیوز به نقل از  خبرگزاری صداوسیما  رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خواف در این باره گفت: این گربه که برای فرار از دام با تقلای زیاد انرژی فراوانی از دست داده بود، با اقدام به موقع محیط بانان از مرگ حتمی نجات یافت و به منظور تیمار و احیا به مرکز تحقیقات زیست محیطی خواف منتقل شد.

سعید توانا افزود: این گونه با ارزش که برای چندمین بار متوالی در حوزه شهرستان خواف مشاهده و زنده گیری شده است، یکی از کمیاب ترین گربه سانان کشور و از گونه های در معرض خطر انقراض به شمار می رود که مشاهده آن در طبیعت به ندرت اتفاق می افتد.

وی افزود: از خصوصیات بارز این گونه داشتن موهای بلند و  متراکم  در کف دست و پا است تا مانع  فرو رفتن گربه در ماسه های داغ و افزایش سرعت آن در هنگام شکار شود.

به گفته وی، این گربه کوچکترین گربه سان ایران محسوب می شود و سازگاری منحصر به فردی با مناطق  بیابانی خصوصا تپه زارهای ماسه ای دارد.

توانا ضمن اشاره به اینکه در سالهای گذشته نیز دو قلاده گربه شنی ماده در منطقه حفاظت شده سیرخون توسط محیط بانان زنده گیری، بیومتری و رهاسازی شده بود گفت: این گونه ارزشمند به منظور بیومتری و سایر مراحل تحقیقاتی و نمونه برداری ژنتیکی آن برای ذخیره در بانک ژن مورد بررسی قرار گرفت که به لحاظ جنسیت، نر تشخیص داده شد و وزن آن بیش از دو و نیم کیلوگرم بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.