کد خبر : 4396
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 24 مرداد 1398 - 9:01

بهره‌برداری از راه‌آهن خواف‌–هرات تا پایان امسال/ افغانستانی‌ها منتظر سرمایه‌گذار

بهره‌برداری از راه‌آهن خواف‌–هرات تا پایان امسال/ افغانستانی‌ها منتظر سرمایه‌گذار

بهره‌برداری از راه‌آهن خواف‌–هرات تا پایان امسال/ افغانستانی‌ها منتظر سرمایه‌گذار خط ریلی حدود ۲۰۰ کیلومتری خواف–هرات در قالب چهار قطعه در حال احداث و تکمیل است که به گفته معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور؛ سه قطعه آنکه در تعهد ایران بوده تا پایان

بهره‌برداری از راه‌آهن خواف‌–هرات تا پایان امسال/ افغانستانی‌ها منتظر سرمایه‌گذار

راه آهن خواف - هرات

خط ریلی حدود ۲۰۰ کیلومتری خواف–هرات در قالب چهار قطعه در حال احداث و تکمیل است که به گفته معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور؛ سه قطعه آنکه در تعهد ایران بوده تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

به گزارش خواف نیوز به نقل از  ایسنا، پروژه راه آهن خواف – هرات که از سالهای ۱۳۸۱ – ۱۳۸۲ استارت خورده است، دارای چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه شمعتیغ و پس از آن ایستگاه جونو در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع شده و به هرات می‌رسد را افغانستانی‌ها متعهد به ساخت و بهره‌برداری از آن شده اند.

خط ریلی خواف – هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران می‌تواند بسیار مهم باشد.

راه آهن خواف – هرات از کجا می‌گذرد؟

پروژه راه آهـن خواف – هرات  به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت  ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه  در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود. مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را بصورت زیرگذر قطع می‌کند. همچنین در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌شود. از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمعتیغ می‌رسد. از همین تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

عباس خطیبی- معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در این باره به ایسنا گفت: پروژه برون مرزی خواف – هرات یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که به دنبال آن هستیم تا پایان امسال آن را به بهره‌برداری برسانیم. این پروژه به دو بخش درون مرزی به طول حدود ۷۷ کیلومتر و بخش برون مرزی حدود ۶۲ کیلومتر تقسیم می‌شود و کار اجرایی آن تقریبا به استثناء ایستگاه شمعتیغ به پایان رسیده که با حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.

وی افزود: قطعه سوم این خط ریلی در بخش برون مرزی قرار دارد که حدود ۶۲ کیلومتر است و عملیات ریل‌گذاری، پالاس ریزی و احداث ایستگاه‌اش انجام شده و عملیات تکمیل خط و جوش کاری باقیمانده که در دست اقدام است. البته این بخش را زودتر از این تاریخ هم می توانستیم به پایان برسانیم اما برخی مشکلات امنیتی در خاک افغانستان کار ما را با مشکل و تاخیر مواجه کرد و با توجه به این مسائل، درصددیم همه ۱۳۹ کیلومتر مورد تعهد ایران را به بهره‌برداری برسانیم.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور  با بیان اینکه این شرکت مجری پروژه خواف – هرات بوده و اعتبار مورد نیاز آن نیز از محل بودجه کمک به افغانستان در سال های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ مصوب شده است، ادامه داد: به صورت مرسوم عملیات احداث تا بهره برداری باید به صورت همزمان از سوی دو کشور اجرا می‌شد اما افغانستان مشکلاتی در تامین سرمایه‌اش داشت که به همین سبب کار اجرایی اش را هنوز آغاز نکرده است. البته امسال حرکت های خوبی کرده‌اند و با چند سرمایه‌گذار خارجی مذاکره کرده‌اند و تا جایی که اطلاع داریم و به ما وعده داده اند، می‌خواهند در صورت عملیاتی شدن کار تا حدود یک سال و نیم دیگر این پروژه را به اتمام برسانند.

خطیبی گفت: گرچه این پروژه هنوز از سوی افغانستان وارد مراحل اجرایی نشده است اما در صورت بهره‌برداری از فازهای ایرانی این خط ریلی، می‌توان از خواف تا ایستگاه جونو را با قطار طی کرد و پس از آن با توجه به ساخت جاده مواصلاتی از جونو تا هرات که از سوی وزارت راه و شهرسازی ساخته‌شده، بقیه را با وسیله نقلیه‌ی دیگری طی کرد که تقریبا ۶۰ کیلومتر است.

البته اخیرا خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرده بود که افغانستانی‌ها برای احداث بخش چهارم این خط راه آهن نیز از همکاری و سرمایه‌گذاری ایتالیا استفاده کرده‌اند و به نظر می رسد که این همسایه شرقی امسال مصمم‌تر به اجرای تعهداتش در این قرارداد دو طرفه است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.