کد خبر : 4159
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 تیر 1398 - 12:03

معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آيين نكوداشت استاد عثمان محمدپرست در مجتمع فرهنگي – هنري خواف: با توجه به ظرفيت قابل توجه هنر بويژه موسيقي مقامي خراسان و شهرستان خواف، اين وزارتخانه براي حمايت از هنر و توسعه امكانات و زيرساخت هاي آن اعتبار ويژه اي اختصاص مي دهد.

معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آيين نكوداشت استاد عثمان محمدپرست  در مجتمع فرهنگي – هنري خواف: با توجه به ظرفيت قابل توجه هنر بويژه موسيقي مقامي خراسان و شهرستان خواف، اين وزارتخانه براي حمايت از هنر و توسعه امكانات و زيرساخت هاي آن اعتبار ويژه اي اختصاص مي دهد.

حمايت ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از موسيقي مقامي خراسان  معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: با توجه به ظرفيت قابل توجه هنر بويژه موسيقي مقامي خراسان و شهرستان خواف، اين وزارتخانه براي حمايت از هنر و توسعه امكانات و زيرساخت هاي آن اعتبار ويژه اي اختصاص مي دهد. به گزارش خواف

حمايت ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از موسيقي مقامي خراسان

حمايت ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از موسيقي مقامي خراسان

 معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: با توجه به ظرفيت قابل توجه هنر بويژه موسيقي مقامي خراسان و شهرستان خواف، اين وزارتخانه براي حمايت از هنر و توسعه امكانات و زيرساخت هاي آن اعتبار ويژه اي اختصاص مي دهد.

به گزارش خواف نیوز به نقل از ایرنا، علي مرادخاني پنجشنبه شب در آيين نكوداشت استاد عثمان محمدپرست كه در مجتمع فرهنگي – هنري خواف برگزار شد، افزود: شهرستان خواف قطب موسيقي مقامي در كشور است و مجتمع مدرس اين شهرستان با اين نگاه در سال 80 ساخته شده است.
وي بيان كرد: اين انديشه در معماري مجتمع فرهنگي و هنري مدرس لحاظ شده و امروز اين مجتمع برجسته تر از نمونه هاي مشابه در ساير شهرستان هاست و تلاش مي كنيم با اختصاص اعتبار اين مجتمع را بيشتر تجهيز كنيم.
وي اظهار كرد: استاد عثمان محمد پرست گوهر و ستاره بي بديل موسيقي ايران است كه بايد قدردان اين گوهر بود زيرا ديگر كمتر مانند ايشان در حوزه موسيقي مقامي پيدا نمي شود.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، استاد محمدپرست را صاحب انديشه و فرهيختگي خواند و گفت: بايد در محضر استاد شاگردي كرد و از وي درس نيكوكاري آموخت و ساخت 700 مدرسه توسط ايشان منجر به سربلندي مردم اين خطه شده است.
مرادخاني با اشاره به اينكه نوع اجراي موسيقي اين استاد منحصر به فرد است، افزود: بي ترديد مي توان ادعا كرد كه نوع موسيقي كه استاد محمدپرست مي نوازد برگرفته از ابداع هنري خود وي است.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به ساخت افزون بر 700 مدرسه توسط استاد عثمان محمدپرست گفت: استاد مرد بزرگي در مدرسه سازي و نيكوكاري است كه موجب سربلندي مردم اين شهرستان شده است.
وي تصريح كرد: موسيقي اين خطه از كشورمان تامل و تفكر برانگيز است به طوري كه آرامش را براي مخاطب به ارمغان مي آورد، لذا ضروري است اين ويژگي از موسيقي و منحصر به فرد بودن نوع موسيقي كه استاد محمدپرست مي نوازد را ساختارمند كرد تا براي آيندگان بماند.
مرادخاني اضافه كرد: تمام هزينه هاي گردآوري كتاب كه قرار است با موضوع هنر عثمان محمدپرست تدوين شود توسط معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تامين مي شود.
وي با تاكيد بر آنكه موسيقي خراسان اقيانوسي است كه تاكنون اقدامي براي حفظ و توسعه آن انجام نگرفته است، افزود: مهمترين دغدغه اين وزارتخانه انتقال، گسترش و شناساندن موسيقي مقامي به جامعه است زيرا هويت ما به اين موسيقي مقامي وابسته است.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: برگزاري جشنواره هاي مختلف موسيقي مقامي، اعزام هنرمندان به كشورهاي مختلف و برگزاري هفته هاي فرهنگ و هنر را براي شناساندن موسيقي مقامي به جامعه در پيش گرفته ايم كه اعزام گروه هنرمندان خوافي به كشور ايتاليا و اجراي آنها در اكسپو ميلان گواهي بر اين مدعاست.
در ادامه اين آيين نكوداشت ضمن تجليل از استاد عثمان محمدپرست از كتاب ‘زخمه هاي شيدايي’ و نيز تابلو نقاشي كه از استاد كشيده شده بود توسط معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رونمايي شد.
اجراي نمايش آييني، اجراي موسيقي هاي متنوع و سخنراني هاي مختلف از ديگر برنامه هاي مراسم نكوداشت اين دوتارنواز خوافي بود.
به گزارش ايرنا، استاد عثمان محمدپرست 85 ساله اهل سرزمين هنرپرور خواف در خراسان رضوي است، وي از هشت سالگي نواختن دوتار را آغاز كرده كه تاكنون موفق به دريافت جوايز بسياري از جشنواره هاي ملي و بين المللي شده است و نغمه ‘نوايي نوايي’ با دوتار اين استاد شهرت جهاني دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.