کد خبر : 3799
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 خرداد 1398 - 4:04

نگهبان سلامی: تعامل خوبی بین استان های همجوار ایران و افغانستان وجود دارد

نگهبان سلامی: تعامل خوبی بین استان های همجوار ایران و افغانستان وجود دارد

تعامل خوبی بین استان های همجوار ایران و افغانستان وجود دارد به گزارش خواف نیوز به نقل از ایرنا نماینده مردم رشتخوار و خواف در مجلس شورای اسلامی گفت: تعامل خوب و مثبتی به ویژه در عرصه های اقتصادی بین استان های همجوار ایران و افغانستان وجود دارد. محمود نگهبان سلامی روز شنبه در گفت

تعامل خوبی بین استان های همجوار ایران و افغانستان وجود دارد

به گزارش خواف نیوز به نقل از ایرنا نماینده مردم رشتخوار و خواف در مجلس شورای اسلامی گفت: تعامل خوب و مثبتی به ویژه در عرصه های اقتصادی بین استان های همجوار ایران و افغانستان وجود دارد.

محمود نگهبان سلامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اتصال خط آهن خواف – سنگان به هرات افغانستان از پروژه های بزرگی است که برای افزایش این تعامل صورت گرفته و اکنون ریل گذاری این مسیر در خاک افغانستان در حال انجام است.
وی با بیان اینکه اتصال این خط آهن به افغانستان و ادامه آن به سایر کشورها می‌تواند پل ارتباطی بسیار مهمی بین کشورها و به ویژه استان های همجوار ایجاد کند اظهار داشت: به علت اشتراکات قومی و دینی بین استان خراسان رضوی و هرات و به ویژه بین شهرستان خواف و شهرهای همجوار با هرات، مراودات موجود به توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی کمک می‌کند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در دوره نهم مجلس شورای اسلامی، گروه‌های دوستی پارلمانی ایران، افغانستان، پاکستان و کشورهای همسایه تشکیل شد که سفرهایی هم به افغانستان و پاکستان با هدف ایجاد تعامل صورت گرفت.

وی طرح منطقه ویژه اقتصادی خواف را از جمله طرح‌های مهم و زیربنایی عنوان کرد و افزود: این طرح هم اکنون در لایحه دولت قرار گرفته که با اجرای آن علاوه بر اتصال دو کشور ایران و افغانستان از طریق مرز دوغارون و راه آهن خواف – سنگان به هرات، ارتباط جاده‌ای هم از خواف به هرات برقرار می‌شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر سوخت مورد نیاز مردم افغانستان از طریق مرزنشینان تأمین می‌شود و منبع درآمد خوبی برای مرزنشینان ایرانی ایجاد کرده و از قاچاق سوخت نیز جلوگیری می‌کند.

این نمانیده مجلس، وجود معادن عظیم سنگ آهن سنگان را که ادامه آن در خاک افغانستان است از جمله ظرفیت های مهم در این منطقه دانست و گفت: حدود ۱۰ کارخانه کنسانتره و گندله در این منطقه در حال ساخت است که چند واحد آن آماده بهره برداری است.

نگهبان سلامی افزود: با هدف اکتشاف و استخراج معادن و با در نظر گرفتن مطالبه‌های طرفین، اقدام‌های مطلوبی بین دو کشور ایران و افغانستان صورت گرفته ضمن اینکه امکان واردات اقلام مورد نیاز شهرستان های مرزی ایران از جمله مواد غذایی از افغانستان نیز وجود دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.