کد خبر : 3399
تاریخ انتشار : جمعه 6 اردیبهشت 1398 - 18:56

مولانا مطهری: پیام این همایش که در آن حاضر شده‌ایم این است که محبت، رحم و شفقت را در میان همدیگر زیاد نماییم.

مولانا مطهری: پیام این همایش که در آن حاضر شده‌ایم این است که محبت، رحم و شفقت را در میان همدیگر زیاد نماییم.

مولانا مطهری: پیام این همایش که در آن حاضر شده‌ایم این است که محبت، رحم و شفقت را در میان همدیگر زیاد نماییم.   فرمایشات مولانا مطهری مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف در شانزدهیمن همایش دانش آموختگی طلاب حوزه علمیه احناف خواف ایشان بعد از تلاوت آیه: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ

مولانا مطهری: پیام این همایش که در آن حاضر شده‌ایم این است که محبت، رحم و شفقت را در میان همدیگر زیاد نماییم.

 

فرمایشات مولانا مطهری مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف در شانزدهیمن همایش دانش آموختگی طلاب حوزه علمیه احناف خواف


ایشان بعد از تلاوت آیه: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» (بقره/208) و قرائت حدیث: «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ الْحُبُّ فِي اللَّهِ، وَالْبُغْضُ فِي اللَّهِ» به همه مهمانانی که در همایش حاضر شده بودند، سلام و خوش آمد گفتند.
یکی از وظایف مهم انسان، اقرار و اعتراف به فضل و نعمت‌های معنوی و ظاهری الهی می‌باشد. انسان باید طبق آیه: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ» (فاطر/3) و «و أمّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فحَدِّثْ» (ضحی/11) نعمت‌های الهی را بیان نماید و به دیگران تذکر دهد. تمام نعمت‌هایی که در اختیار داریم از طرف خداوند متعال است، زیرا خودش در کلام پاکش می‌فرماید: «هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُم ما فِي الأَرضِ جَميعًا» (بقره/29) «وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ» (نحل/53).
شیخ سعدی در مورد شکر نعمت‌های الهی می‌گوید: «از دست و زبان که بر آید کز عهده شکرش به در آید».
خداوند متعال می‌فرماید: «اعْمَلُوا آلَ دَاوُدَ شُکراً وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِی الشَّکورُ» (سبأ/13) از این آیه معلوم می‌شود که بندگان شکرگزار الهی کم و اندک هستند. بنده همان به که ز تقصیر خویش عذر به درگاه خدای آورد
ورنه سزاوار خداوندیش کس نتواند که به جای آورد.
خداوند متعال در آیه اول بیان می‌فرماید: گفتن کلمه شهادت به تنهایی برای مسلمان کافی نیست، بلکه انسان باید به صورت کامل در اسلام داخل گردد و به تمام موارد و ضروریات دین اسلام عمل نماید. یکی از اعمالی که برای هر مسلمان بعد از ایمان و اعتقاد لازم است، حب فی الله و بغض فی الله (دوستی و دشمنی به خاطر خدا) می‌باشد. این را هم متوجه باشید که هر کس که به خاطر خدا با همدیگر دوستی کنند، خداوند متعال هم آنها را دوست خواهد داشت.
جمع شدن همه ما در این مجلس و زحمات بسیار زیادی که برای این مجلس انجام شده است به خاطر همین حدیث «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ الْحُبُّ فِي اللَّهِ، وَالْبُغْضُ فِي اللَّهِ» می‌باشد.
پیامبر خدا (ص) در حدیثی قدسی می‌فرمایند: «وجبت محبتي للمتحابين فيّ، والمتجالسين فيّ، والمتزاورين فيّ، والمتباذلين فيّ». پیام این حدیث و همچنین همایشی که در آن حاضر شده‌ایم این است که محبت، رحم و شفقت را در میان همدیگر زیاد نماییم.
در حدیث دیگر پیامبر (ص) می‌فرمایند: «الراحمون يرحمهم الرحمن ارحموا من في الأرض يرحمكم من في السماء» پیام این حدیث این است که اگر ما بر خود رحم نماییم، قطعا خداوند متعال نیز بر ما رحم خواهد نمود. اگر ما بر همدیگر رحم و شفقت ننماییم، دشمنانمان مانند: آمریکا و اسرائیل می‌خواهند بیایند و بر ما رحم نمایند!. دولت بر ملت و ملت بر همدیگر باید رحم و شفقت نمایند. به همین دلیل خداوند متعال بعد از اعمالی که باید یک مسلمان به خاطر رحم بر هم نوع خود انجام دهد، می‌فرماید: «ثُمَّ كانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَواصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ أُولئِكَ أَصْحابُ الْمَيْمَنَۀ» (بلد/17 و 18) بنابراین یکی از اخلاقیات اسلامی رحم و شفقت در میان همدیگر می‌باشد.
دومین پیام این همایش و جلسه، وحدت، اخوت و برادری است. همان پیامی که جناب آقای دکتر مطهری و دیگر سخنرانان به آن اشاره داشتند. خداوند متعال در کلام پاکش می‌فرماید: إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» (انبیاء/92) و در جایی دیگر آخر آیه به «فَاتَّقُونِ» (مؤمنون/52) بیان شده است. اما متأسفانه در این زمان با همه تأکیداتی که خدای تعالی بر وحدت نموده، ولی امت در میان خودشان اختلاف و افتراق دارند. شاعر عربی می‌گوید: من همه شهرها از مشرق تا مغرب را پیمودم و هیچ دینی را مانند اسلام نیافتم که بر وحدت تأکید داشته باشد، ولی برعکسش اختلافات زیادی را در میان مسلمانان یافتم.
کفار اتحادیه تشکیل داده‌اند، ولی مسلمانان در کشورهای مختلف بر علیه همدیگر هستند. به همین دلیل باید دنبال موانع وحدت باشیم و از آنها اعراض و دوری نماییم.

اولین عامل اختلاف، دور شدن از قرآن و دستورات اسلامی است. خداوند متعال می‌فرماید: «وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ» (انفال/46) در این آیه درد و درمان هر دو ذکر شده است. دستور و توصیه این آیه برای دور شدن اختلافات اطاعت خدا و رسولش می‌باشد. در جایی دیگر از کلام الهی خداوند متعال در مورد نصاری می‌فرماید: «وَ مِنَ الَّذینَ قالُوا إِنَّا نَصارى أَخَذْنا میثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ فَأَغْرَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى یَوْم ِ الْقِیامَةِ» (مائده/14) یعنی نصاری به خاطر دوری از انجیل در میانشان اختلاف واقع شد. بنابراین یکی از عوامل اختلاف میان مسلمانان دوری از کتاب و سنت است.
دومین مانع وحدت، غلو و تعصب است. بزرگان و سلف صالح ما به خاطر اینکه قلب پاکی داشتند با اینکه در فروع با همدیگر اختلاف داشتند، احترام همدیگر را رعایت می‌کردند، ولی آیندگان چون مسایل را به خوبی متوجه نشدند، متعصب گشته و با همدیگر اختلاف نمودند.
سومین مانع وحدت سب و شتم و تنقیص همدیگر می‌باشد. توصیه الهی به مسلمانان این است که حتی نسبت به عقاید کفار هم ادب و احترام را نگه دارید و می‌فرماید: «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ» (انعام/108)
این موارد موانع وحدت بود. به همین دلیل باید سعی و تلاش نماییم که این موانع را برطرف نماییم تا دست یهود و نصاری از سر ما کوتاه شود. در این شرایط حساس مسلمانان باید همدیگر را تحمل کرده و راه اعتدال را در پیش گیرند. جناب مولانا خیرشاهی این آیه: «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ» (بقره/143) را که به همین مسأله اشاره دارد، تلاوت نمودند.
رهبر کبیر انقلاب و آیت الله خامنه‌ای نیز بر مسأله وحدت تأکید دارند و می‌فرمایند: کسانی که بین شیعه و سنی اختلاف می‌اندازند، نه شیعه هستند و نه سنی. بنابراین کسانی که خود را تابع مقام معظم رهبر دارند، باید این روش را در پیش گیرند و دست از اختلاف بردارند.
همان گونه که جناب دکتر رحیمی گفتند اهل سنت ایرانی‌الاصل هستند و در کنار برادران شیعه خود در جبهات مختلف حضور داشته‌اند و شهید و جانباز هم داده‌اند. به همین خاطر اهل سنت تقاضاهایی هم دارند.
اولین تقاضای ما این است که در ادارات، نهادها و وزارت‌خانه‌ها از شایستگان استفاده شود و به خاطر وحدت باید این کار صورت گیرد.
دومین تقاضای ما این است که اهل سنت در امور دینی و حوزه‌های علمیه خود آزاد باشند.
این جلسه نتیجه تلاش و کوشش‌های بزرگانی است که احیاگر دین بودند. مانند مرحوم حضرت مولانا شمس‌الدین مطهری که در سال 1325 ه‌ش که از هندوستان به خواف تشریف آوردند و حوزه علمیه را تأسیس نمودند و بسیاری از بدعات را دور نمودند. زمانی در این منطقه خون قربانی خورده می‌شده است، ولی الحمدلله در این زمان در تمام خانه‌ها قاری، حافظ و عالم دین وجود دارد.
این جلسه همچنین نتیجه تلاش کسانی که در کنار مرحوم مولانا مطهری زحمت کشیدند و به لقاءالله پیوستند، می‌‌باشد. مانند: مرحوم جناب مولوی خواجه غوث الدین احراری خطیب فقید خواف، جناب مولوی غلام احمد موحدی، جناب مولوی حبیب الله قهستانی، جناب مولوی عبدالرحمن مجددی، جناب مولانا مفتی شهاب الدین شهیدی و جناب مولوی شیرمحمد داورپناه که بعد از مرحوم مولانا شهیدی فوت کردند. این بزرگواران شاگردان مرحوم مولانا مطهری بودند.
همچنین کسانی که قبل از مرحوم مولانا مطهری بودند و بعد از تشریف آوری جناب مولانا در کنارشان بودند مانند جناب حاج خواجه محی الدین احراری، مرحوم آخوند ملا احمد قهستانی، مرحوم جناب ملا محمد قهستانی، مرحوم آخوند ملا فیض محمد موحدی، مرحوم آخوند ملا غلام علی موحدی، مرحوم آخوند ملا نورمحمد موحدی، مرحوم آخوند ملا نعمت الله اقدام و جناب حاجی خلیفه عبدالمجید قادری.
رئیس مجمع فقهی اهل سنت خراسان رضوی از همه ادارات، نهادها، ارگان‌ها، ستادها، نیروهای نظامی، انتظامی و سپاه، حوزه‌های علمیه، شخصیت‌های برجسته، خیرین محترم، آشپزخانه‌ها، تاکسی‌داران و صاحبان وسایل نقلیه عمومی و خصوصی و عموم مردمی که در این جلسه شرکت کرده‌اند و برای برگزاری این همایش تلاش و کوشش زیادی انجام دادند بودند تشکر و قدردانی نمودند.
حضرت مولانا مطهری بعد از ابلاغ سلام حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید حفظه الله تعالی به همه حاضرین در این همایش فرمودند: ایشان خیلی دوست داشتند در این جلسه شرکت نمایند، ولی تقدیر الهی چیز دیگری را رقم زد. ما معتقدیم که وجود حضرت شیخ الاسلام برای وحدت مفید است و برای تحکیم وحدت بسیار مؤثر است.

سخنرانی‌های ایشان در داخل و خارج کشور نشان‌گر همین مسأله است و حتی در کشور عربستان ایشان در مورد وحدت صحبت کرده اند.
برخی ممکن است خیال کنند که حضرت شیخ الاسلام دنبال شهرت هستند، ولی ایشان شخصیت بسیار متواضعی هستند و ادعای بزرگی ندارند. وجود ایشان در هر جلسه‌ای باعث وحدت و تحکیم وحدت خواهد بود. خلاصه تقدیر الهی همین بود که خود ایشان در این همایش تشریف نداشته باشند، ولی نمایندگانی از طرف ایشان و همچنین از استان سیستان و بلوچستان تشریف آورده‌اند که جا دارد از این بزرگواران تشکر و قدردانی نمایم.
جناب مولانا مطهری از حاضرین به خاطر کمبود جا و کوتاهی‌هایی که در پذیرایی بود و یا برای نهار خواهد بود عذر خواهی نمودند.
پایان بخش فرمایشات مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف تقاضای کمک به سیل زدگان و دعا برای کسانی که تقاضای دعا کرده بودند، بود.

 

منبع: کانال حوزه علمیه احناف خواف

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.