کد خبر : 3130
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 15 فروردین 1398 - 11:15

آسیاب های بادی منحصر به فرد خواف در موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران

آسیاب های بادی منحصر به فرد خواف در موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران

صدای گراهام بل پس از ۱۴۰ سال و صدای فرمان مظفرالدین شاه برای استفاده از گرامافون را می‌توان در کنار سایر اجزای موزه متفاوت علم و فناوری آن هم در روزهای عید ۹۸ شنید. به گزارش خواف نیوز  به نقل از مهر موزه علم و فناوری زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که

 صدای گراهام بل را در موزه علم و فناوری بشنوید

صدای گراهام بل پس از ۱۴۰ سال و صدای فرمان مظفرالدین شاه برای استفاده از گرامافون را می‌توان در کنار سایر اجزای موزه متفاوت علم و فناوری آن هم در روزهای عید ۹۸ شنید.

به گزارش خواف نیوز  به نقل از مهر موزه علم و فناوری زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که می‌توان گفت با همه موزه‌های دیگر در تهران تفاوت می‌کند. در این موزه اگر هر ماه هم به آن سر بزنید می‌توانید یک موضوع و یا وسیله جدیدی را ببینید ضمن اینکه اینجا با همه موزه‌های دیگر فرق می‌کند. چون همه بازدیدکنندگان می‌توانند به همه وسایل آن دست بزنند و با آنها بازی کنند.

در حقیقت ساختمان موزه کتابخانه موزه ملی ایران بوده که تغییر کاربری پیدا کرده است. موزه علم و فناوری مانند موزه‌های دیگر ۳ هزار و ۵۰۰ تومان وودیه دارد ولی همه روزها حتی روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر باز بوده و برای همه حتی سالخوردگان ٩٠ ساله یا کودک ٣ ساله هم جذاب هست.

حالا در هر یک از بخش‌های موزه می‌توان دستاوردهای علمی ایران و جهان را مشاهده کرد از چگونگی پیدایش تلفن تا فهم آسان انرژی هسته‌ای.

در موزه علم فناوری می‌توان بلندترین بادگیر جهان را دید. اما ماکت این بادگیر در موزه گذاشته شده است تا با کولر سنتی ساخته شده توسط ایرانی‌ها در سالهای گذشته آشنا شد. بلندترین بادگیر جهان اکنون در شهر یزد قرار دارد و نامش دولت آباد است.

آسیاب منحصر به فرد شهرستان خواف نیز در اینجا قابل بازدید است آسیاب‌هایی که اکنون نیز در این شهرستان کاربرد دارند و هنر ساخت آنها برای مناطق کویری بسیار ویژه است.

در کنارش یخچال‌هایی که هیچ شباهتی با یخچال‌های امروزی ندارند و از کاهگل و اجر ساخته شده‌اند تا در گرمای تابستان آبی که در خود نگه داشته‌اند را به شکل یخ به مردمزمانهای قدیم برسانند. کارکرد این یخچال‌ها هم برای بازدیدکنندگان بسیار جالب است و حتماً از راهنماهای با حوصله موزه درباره آن سوال می‌کنند.

در تالار مربوط به تلفن نیز از زمان پیدایش تلفن توسط گراهام بل با صدای او که اولین بار از طریق خطوط تلفن پخش شد، قابل شنیدن و دیدن است تا کامپیوترها و دستگاه‌های تایپ و موبایل‌های امروزی.

جالب اینجاست که در این بخش بازدیدکنندگان با یک سوال مواجه می‌شوند که در آینده چه نوع تکنولوژی در انتظارشان قرار خواهد گرفت.

در بخش مربوط به وسایل جراحی هم که از همه جالب‌تر است به علوم پزشکی اشاره می‌کند و اینکه در زمانهای گذشته از چه وسایل ابتدایی برای انجام جراحی‌ها و درمان بیماری‌های سخت استفاده می‌کردند.

در تالار مربوط به انرژی هسته‌ای هم تمام آن چیزی که مربوط به انرژی هسته‌ای است ازتاثیرش در زندگی شخصی افراد تا جامعه و دنیا قابل فهم است آنطور که حتی کودکان دبستانی هم موقع بازدید با آن آشنا شوند.

بخش نور و عدسی‌های مربوط به نور نیز جالب است اتاقی تاریک که همه چیز به وسیله چشم انسان و عدسی‌های به کار رفته در دستگاه‌ها قابل دیدن است و هیجانی به مخاطب می‌دهد که به زودی او را از این بخش موزه بیرون نخواهد کشاند.

این موزه فیل هم هوا کرده است فیلی که لباس فضانوردی به تن دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند ضمن عکس گرفتن با آن متوجه بی وزنی در فضا شوند. آنطور که حتی فیل هم بی وزن رها در آسمان باشد!

در این موزه نجوم، فیزیک، نور و رنگ، اجرام و وزن و تعادل همه و همه را می‌توان با ابزارهایی که در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته است به راحتی فهمید حتی بهتر از کتب درسی.

بنابراین برای بازدید از آن می‌توان به خیابان سی تیر رفت خیابانی که در آن موزه‌های مختلف دیگری نیز قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.