کد خبر : 2980
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 فروردین 1398 - 10:18

نوروز در خواف/ مزار شيخ قطب الدين شكر بار سيجاوند

نوروز در خواف/ مزار شيخ قطب الدين شكر بار سيجاوند

در پست هایی با عنوان نوروز در خواف قصد داریم تا به معرفی بناهای تاریخی و گردشگری کمتر شناخته شده این شهرستان بپردازیم. امید است معرفی این مجموعه ها کمکی به گردشگران و همشهریان عزیز برای یازدید از مراکز گردشگری کمتر شناخته شده شهرستان باشد. مزار شيخ قطب الدين شكر بار سيجاوند این زیارتگاه در

در پست هایی با عنوان نوروز در خواف قصد داریم تا به معرفی بناهای تاریخی و گردشگری کمتر شناخته شده این شهرستان بپردازیم. امید است معرفی این مجموعه ها کمکی به گردشگران و همشهریان عزیز برای یازدید از مراکز گردشگری کمتر شناخته شده شهرستان باشد.

مزار شيخ قطب الدين شكر بار سيجاوند

این زیارتگاه در روستاى سیجاوند از دهستان بالاخواف و در بخش مرکزى شهرستان خواف واقع شده است. بناي آرامگاه مزار شيخ قطب الدين شكر ريز شامل يك ايوان مركزي ودو ايوانچه طرفين است كه هر كدام از آنها در انتها به فضاي اتاق مانندي ختم مي شود. در جلو ايوان مركزي سه سكوي قبر وجود دارد. ساختمان بقعه که از سنگ لاشه در پى و خشت و گل در بدنه ساخته شده، از آثار دورة صفویّه است که در سالیان اخیر تعمیراتى در آن صورت گرفته است.

مردم او را از نسل شیخ الاسلام احمد جام مى‏دانند و کراماتى به او نسبت مى‏دهند.

مى‏گویند جام سبز رنگى همراه با عصا و تسبیح از شیخ قطب الدین به جا مانده و در نزد متولى مزار آن بوده است که متاسّفانه (بنا به اظهار مردم، آن جام و عصا را چندین سال قبل (حدود بیست سال پیش) یکى از مالکین وقت از مزاربان آن گرفته است.

کراماتى از وى نقل مى‏ کنند که هرگاه گوسفندان را آبله مى‏گرفته، جام سبز را آب مى‏کرده‏اند و بر گوسفندان مریض مى‏پاشیده‏اند و شفا مى‏یافته‏اند.

از این جهت او را شکربار مى‏گویند که از درخت پسته روى قبر آن در بعضى از سال‏ها شکر مى‏باریده و مردم از شکر آن براى شفاى بیماران استفاده مى‏کرده‏اند.

اما از تاریخ زندگى وى سندى مکتوب در دست نیست و همسرش به نام غنچه بانو در همین روستا به فاصله دویست مترى آن مدفون است و مزارى معروف به «مزار باغچه بانو» دارد.

این بنا به شماره 8741 و در تاریخ 10/3/1382 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

این بنا در روستای سیجاوند در 45 کیلومتری شهر خواف واقع شده است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.