کد خبر : 2615
تاریخ انتشار : شنبه 18 اسفند 1397 - 11:17

معرفی یکی از جاذبه های گردشگری استان برای مسافران نوروزی: آسبادهای نشتیفان خواف؛ نخستین آسیاب بادی

معرفی یکی از جاذبه های گردشگری استان برای مسافران نوروزی: آسبادهای نشتیفان خواف؛ نخستین آسیاب بادی

هاشم رسائی‌فر آسبادهای نشتیفان از مهم‌ترین سازه‌های معماری شهرستان خواف در خراسان رضوی است که از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خشت، گل و چوبی تاریخی ایران و قدیمی‌ترین مجموعه آسبادهای جهان بازمانده از تاریخ پیش از اسلام ایران به شمار می‌آیند. هر سال فراغت حاصل از آغاز سال جدید باعث می‌شود تا خیلی از مردم کشورمان از

هاشم رسائی‌فر

آسباد نشتیفان

آسبادهای نشتیفان از مهم‌ترین سازه‌های معماری شهرستان خواف در خراسان رضوی است که از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خشت، گل و چوبی تاریخی ایران و قدیمی‌ترین مجموعه آسبادهای جهان بازمانده از تاریخ پیش از اسلام ایران به شمار می‌آیند.

هر سال فراغت حاصل از آغاز سال جدید باعث می‌شود تا خیلی از مردم کشورمان از این فرصت استفاده برده و سفری چند روزه برای خود و خانواده‌شان برنامه‌ریزی نمایند. شاید هر کدام از ما با برنامه‌ای نیم بند پا در راه سفر نوروز بگذاریم که احتمالاً شناخت کاملی از مقصدی که انتخاب کرده‌ایم نداشته باشیم یا حتی اطلاع نداشته باشیم دیدن جاذبه‌های گردشگری و تفریحی نیاز به صرف هزینه‌های آنچنانی ندارد و در همین همسایگی خودمان هستند جاذبه‌هایی که یا از وجود آن‌ها اطلاعی نداریم یا اینکه شناختمان کامل نیست.

 تا شروع سال جدید چند روزی بیشتر نمانده است به همین جهت بر آن شدیم تا با معرفی هرچند کوتاه از جاذبه‌های گردشگری سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی زمینه شناخت بیشتر مخاطبین از جاذبه‌های سفر و گردشگری این منطقه را فراهم نماییم. واقعیتی تلخ در بین مردم دنیا وجود دارد و آن هم اینکه آن‌ها آسیاب‌های بادی هلند را بیشتر از آسبادهای ایران می‌شناسند.

 در حالی که ‌ایرانیان نخستین کسانی بوده‌اند که از دانش ساخت آسیاب بادی استفاده کرده‌ و نیروی باد را برای چرخاندن آسیاب‌ها به کار برده‌اند. آسبادهای نشتیفان از مهم‌ترین سازه‌های معماری شهرستان خواف در خراسان رضوی است که از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خشت، گل و چوبی تاریخی ایران و قدیمی‌ترین مجموعه آسبادهای جهان بازمانده از تاریخ پیش از اسلام ایران به شمار می‌آیند. آسبادها یا آسیاب‌های بادی شاخصه مناطق بادخیز و کویری ایران است.

 این سازه با ظاهری ساده از خشت و چوب برای تأمین خوراک و معاش مردم کویرنشین اهمیت زیادی داشته و تلفیقی از هنر و دانش معماریِ صنعتی گذشته‌گان را به نمایش می‌گذارد. مجموعه‌ای از آسبادها در شهرستان خواف و مناطق اطراف آن احداث شده‌اند که مشهورترین آن‌ها یعنی آسبادهای نشتیفان هنوز پابرجا هستند. آسیاب بادی گونه‌ای آسیاب است که نیروی جنبشی آن از راه باد فراهم می‌شود. معمولاً در گذشته آسیاب‌های بادی را برای آرد کردن گندم می‌ساختند.

 از آسیاب‌های بادی همچنین در کارهای دیگر مانند پمپ‌کردن آب استفاده می‌کردند که به آن پمپ بادی گفته می‌شود. سیستم آسبادهای نشتیفان خواف در واقع سیستمی است که در عین سادگی، دارای کارایی خوبی بوده‌اند و بدون صرف هزینه نیروهای طبیعی را به کار می‌گرفته‌اند و در جهت فعالیت خود از آن‌ها نیز بهره می‌بردند.

 آسبادهای نشتیفان شامل سه ردیف آسیاست که بر بلندای خانه‌های مسکونی و مزارع و باغات احداث شده ‌است. این آسبادها در ضلع شمال شرقی شهر بر فراز یک تپه سربرآورده ‌است. به همین دلیل از همه نقاط شهر به چشم می‌آیند و هماهنگ با شیب تپه‌انحنایی چشمنواز در مقابل پهنای آسمان دارند.

فاصله بین مشهد تا آسبادهای نشتیفان 293 کیلومتر است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.