به گزارش خواف نیوز به نقل از برنا، قربان میرزایی در دیدار با رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور افزود : امروز متاسفانه بخشی از اختیارات شورای معادن استان ها هم گرفته شده و امور در تهران تمرکز یافته است در حالی که تهران نمی تواند برای کل کشور یک نسخه واحد نوشته و اعمال کند.

 وی توضیح داد : در واقع شرایط اجتماعی و اقتصادی، مقتضیات ، امکانات و ظرفیت های معدنی هر منطقه متفاوت است و شورای معادن استان ها با توجه به تخصص و دانش و اشراف بر منطقه بهترین مجموعه برای برنامه ریزی و تصمیم گیری در این حوزه هستند.

 وی ادامه داد : باید موضوع افزایش اختیارات شورای معادن استان با جدیت پیگیری و به نتیجه برسد.

وی عنوان کرد : شورای معادن در حوزه کاری خود عالم و متخصص هستند و باید به این ظرفیت و توانمندی های آنان احترام گذاشته و از این امکان بهره مناسب گرفته شود.

 میرزایی با اشاره به اینکه ظرفیت معدنی استان قابل توجه است گفت : هم اکنون 46 ماده معدنی شناخته شده در استان وجود دارد که در حال استخراج است و شاه بیت این ظرفیت در حوزه فولاد و منطقه سنگان خواف است که 1.2 میلیارد تن ذخیره شناخته دارد.

 وی عنوان کرد : در این راستا در حوزه معدنی فعالیت خوبی در استان در جریان است آن هم توسط بخش خصوصی که از جمله مزیت های استان حضور و قوت بخش خصوصی در اقتصاد استان است.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد اقتصاد استان در اختیار بخش خصوصی است ، اظهار کرد : به تاکید رهبر معظم انقلاب طی سال های اخیر تمرکز و تلاش استان بر جلوگیری از خام فروشی قرار گرفت و در این راستا از سال 92 تا کنون ظرفیت تولید کنسانتره فقط در سنگان از صفر به 7.5 میلیون تن و گندله به 13 میلیون تن رسیده است که اقدامی بزرگ و قابل توجه برای ایجاد ارزش افزوده در این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه قوانین بالادستی خوبی در این حوزه وجود دارد ، گفت : این قوانین به خوبی در عمل پیاده نشده چنانکه در موضوع وجود مسئول فنی در معادن قانون تاکید کرده و امری بسیار مهم است اما متاسفانه توجه جدی بدان نشده است.

سرپرست استانداری خراسان رضوی افزود : معدن به عنوان یک سرمایه ملی است و نوع و نحوه بهره برداری و استفاده از آن و مباحث ایمنی و غیره آن بسیار مهم است و در این راستا وجود مسئول فنی در این حوزه ضرورتی است که امروز ضعف آن احساس می شود.

 وی ادامه داد : یکی از وظایف شورای معدن نهادینه کردن این موضوع در این حوزه است .

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری در حوزه معدنی افزود : در استان در بخش هایی چون فولاد بویژه منطقه سنگان خواف سرمایه گذاری خوبی شده اما کافی نیست و باید از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه بهره مناسبی گرفته شود.

 وی تاکید کرد : تکمیل زنجیره تولید ماده معدنی و صنایع تبدیلی و تکمیلی در این حوزه می تواند از جمله نقاط تمرکز سرمایه گذاری ها باشد که با نگاه به ظرفیت های داخلی می تواند گردش مالی و ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کرد.

 میرزایی گفت : این امر نیازمند عزم ملی و ورود و همراهی همه بخش ها و دستگاه هاست تا حلقه های مفقوده مشخص و پیوند بین بخشهای مختلف ایجاد شود.

 وی ظرفیت نیروی انسانی متخصص حوزه معدن و سازمان نظام مهندسی را که در استان بالغ بر 3 هزار نفر است بسیار قابل توجه خواند واظهار کرد : از این توان باید بیشتر و بهتر بهره گیریم و در استان تعامل و ارتباط سازمان نظام مهندسی معدن با بخش دولتی نزدیک است.

وی تصریح کرد : اولویت ما تقویت بخش خصوصی است و در این راستا ریل گذاری و بستر سازی های لازم را انجام می دهیم .

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور هم در این جلسه با بیان اینکه قرار است سال 97 500 میلیارد تومان در بخش اکتشاف سرمایه گذاری شود.

 داریوش اسماعیلی افزود : باید از این امکان برای ارتقا این حوزه به خوبی استفاده شود و شورای معادن استان ها با برنامه و جدیت در این حوزه ورود یابند.

 وی عنوان کرد : شورای معادن باید تعیین کننده خط مشی ها ، سیاست گذاری ها و راهبردهای کلان و ترسیم کننده نقشه راه این حوزه در استان ها باشند اما امروز کمتر به این حوزه ها پرداخته و بیشتر به حاشیه رفته اند.

 وی گفت : در واقع برای آنکه تمرکز کار و تصمیم گیری از این حوزه از تهران به استان ها منتقل شود باید شوراهای معادن بر روی مباحث مهم تمرکز نمایند.

وی ادامه داد : امروز سازمان نظام مهندسی معادن با قانونی مدون بر سه اولویت اصلی برنامه ریزی کرده که نخستین آن صیانت از معادن و بسیار مهم است، مسئول فنی معدن به عنوان کارشناس و متخصص و آشنا به اصول باید در معدن حضور داشته باشد و کار را مدیریت کند اما متاسفانه در خراسان رضوی به موضوع مسئول فنی در معادن توجه جدی نشده است.

وی از دیگر اقدامات این سازمان را هوشمند سازی و الکترونیکی کردن امور برای جلوگیری از فساد مالی و اداری عنوان کرد.

وی تقویت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه را ضرورت دیگری دانست که امروز مورد توجه این سازمان است.